eSCOTY 2023 är avgjort …
Gunnar Dackevall
1 jan 2019
… och vinnaren är: Kia EV6 GT!
Det andra årliga eSCOTY blev en smalare och betydligt vassare tillställning än premiärårets upplaga.
Med nio (tio om vi räknar båda karossversionerna av Xpeng P7) elbilar på startlinjen försvann både de mest svaghjärtade inslagen och de mest högbyggda – inga renodlade suvar i årets test, alltså.Vilket känns både rätt och riktigt, för även om en suv kan vara snabb är dess bulk knappast något som befrämjar känslan av sportighet.
Och det är just sportighet, och inte varvtider enbart, som premieras när tidningarna Elbilen från Sverige, elbil24 från Norge, Bilmagasinet från Danmark och Tekniikan Maailma från Finland väljer årets el-sportbil.
Att urvalet är spetsigare vittnar inte minst varvtiderna om, vilka i snitt sänktes med två sekunder jämfört med förra årets noteringar. Och det berodde inte bara på att Teslas 1.000-hästarsbil var tre sekunder snabbare än fjolårets snabbaste Porsche Taycan GTS, utan lika mycket på att testets långsammaste bil i år, XPeng P7, var sex (!) sekunder snabbare än eftersläntraren Cupra Born från fjolårets test.
Det stora intresset i årets testomgång knöts naturligtvis till Teslabilarna och deras prestanda överlag. Att de accelererar snabbt visste ju alla från början, men en rad nedslående resultat från tidigare bantester har gjort oss skeptiska till hur intresserade tillverkaren verkligen är att göra en helgjuten prestandaprodukt.
”Nej, kom inte hit med en Tesla igen”, utbröt den forne fyrfaldige STCC-mästaren Rickard Göransson när vi senast besökte Gelleråsen med en Model 3 Performance, och syftade på tidigare erfarenheter med Model S med nedskruvade effekter och utslagna bromsar.
Samma sak drabbade den tidiga Model 3 han testade för vår räkning.
Årets upplaga av Model 3 Performance, numera försedd med Track Mode och uppenbart radikalt förbättrad kylning av batteriet och bromsarna, var lika snabb på sitt första som sitt tredje fullfartsvarv.
Bilen imponerade så mycket på det danska teamet att de placerade bilen på en första plats i omröstningen.
Själva kunde vi inte gå runt bilen som slog alla med häpnad: Tesla Model S Plaid. Försedd med Track Package noterade den tider i höjd med de värsta gatsportbilar som kan uppbringas.
Att Kia EV6 GT framröstades till årets escoty har vi inga problem med alls – den var tvåa i vår egen rankning och ger absolut mest bang for the buck!
Nu väntar vi bara på den första renodlade elsportbilen till vårt test – kommer den 2024?
Nordiska juryns betyg
Varje land sätter betyg med 9 poäng till bästa bilen och 1 poäng till den ”minst bästa”.
Sverige | Finland | Norge | Danmark | Totalt | |
Kia EV6 GT | 8 | 9 | 9 | 8 | 34 |
Tesla Model S Plaid | 9 | 8 | 8 | 7 | 32 |
Tesla Model 3 Performance | 7 | 5 | 7 | 9 | 28 |
Mercedes-AMG EQE 53 | 6 | 7 | 6 | 5 | 24 |
Porsche Taycan | 5 | 6 | 5 | 6 | 22 |
Nio ET7 | 4 | 3 | 3 | 3 | 13 |
Nio ET5 | 3 | 4 | 4 | 1 | 11 |
Hyundai Ioniq 6 AWD | 2 | 2 | 2 | 4 | 11 |
Xpeng P7 Performance | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 |
Svenska juryns extrabetyg
För att ge betygen mer djup satte vi fem kriterier där 1–10 poäng delades ut.
Styrning | Chassi | Bromsar | Acceleration | Sportkaraktär | |
Hyundai Ioniq 6 AWD | 4 | 6 | 6 | 5 | 4 |
Kia EV6 GT | 7 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Mercedes-AMG EQE 53 | 4 | 5 | 7 | 8 | 5 |
Nio ET5 | 8 | 7 | 6 | 6 | 6 |
Nio ET7 | 7 | 6 | 6 | 7 | 5 |
Porsche Taycan Sport Turismo | 9 | 10 | 9 | 5 | 7 |
Tesla Model 3 Performance | 9 | 7 | 8 | 8 | 9 |
Tesla Model S Plaid | 8 | 8 | 9 | 10 | 8 |
Xpeng P7 Performance | 5 | 5 | 3 | 6 | 5 |