Norska elbilsföreningen hårdtestar fem elbilar i 150 mils vinterkyla
Carl Undéhn
25 jan 2021
Den norska elbilsföreningen har genomfört sitt årliga vintertest av elbilar. Volkswagen ID.3, BMW iX3, Citroën ë-C4, Polestar 2 och Porsche Taycan 4S sattes på prov i Nordnorge under kalla förhållanden med temperaturer på minus 20 grader.
Årets test har bestod av en fem dagars etapp som sträckte sig över 150 mil, förbi både norrsken och den så kallade ”Ishavsveien” med ett nytt nätverk på 25 snabbladdare längst upp i landet.
De kalla temperaturerna är inte bara en utmaning för batteriernas kapacitet. Förbrukningen påverkas också av det faktum att kall luft bjuder på mer luftmotstånd under färd.
Det är med andra ord ett hårt test för alla inblandade med delsträckor på över 20 mil i vildmarken utan möjlighet för laddstopp.
Även om ”världens nordligaste elbilstest” innebär extrema förhållanden som de flesta inte upplever i sin vardag visar det intressanta resultat på hur elbilarna presterar i kyla. Något som är viktigt även för svenska köpare som inte dagligen korsar nordligaste Norge i januari.
Innertemperaturen var satt till 20 grader under hela tiden i alla fem bilar. Under testet turas förarna också om att köra olika bilar för att minimera risken att förarnas körstil ska påverka räckvidden.
Polestar 2 och Citroën ë-C4 fick ”pris” för de mest fantasifyllda angivelser av räckvidd under testet. Den tyska trion med VW ID.3, BMW iX3 och Porsche Taycan S4 visade mer realistiska siffror som var anpassade efter de tuffa ytterförhållandena.
Porsche Taycan S4 visade sig också ha bäst effekt vid snabbladdning i kyla från 10 till 86% med ett genomsnitt på 76 kW. Polestar 2 kom som bäst upp i ett genomsnitt på 61,6 kW (från 14 till 70%), BMW iX3 landade på 55,9 kW och WV ID.3 en bit efter med 51,5 kW.
Bottennotering fick Citroën ë-C4 med endast 31,5 kW (25-80%). Vid laddning vid en 50 kW-station fick den dock ett genomsnitt på 43 kW. Citroën ë-C4 är också modellen som med 19 mil hamnar sist vad gäller räckvidd beräknad på förbrukningen under testet. Längst beräknad räckvidd fick Porschen med 31 mil, strax före BMW iX3 och Polestar 2 som beräknas till 30 mil vardera. Volkswagen ID.3 landar näst sist med 26,5 mil, men har samtidigt testets lägsta förbrukning med 2 kWh per mil.
Mer information om testet kommer under veckan och kan följas på Norsk Elbilsforening.