Mercedes avslöjar nästan allt om EQS

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 apr 2021

Trots att Mercedes ska presentera sin nästa elbil EQS först den 15:e april verkar de inte vilja vänta så länge med all information. Den senaste veckan har det sipprat ut allt mer tekniska detaljer kring bilen. Senast att räckvidden inte ska vara 70 mil, vilket tidigare sagts, utan istället 77 mil.

Och nu har Mercedes avslöjat i princip alla tekniska detaljer kring EQS. Som tidigare sagts kommer den erbjudas med olika batteristorlekar, eller ett ”modulärt batterikoncept” som Mercedes kallar det.

Nu får vi veta att det handlar om en version med batteri på 108 kWh, som ska ge räckvidden på 77 mil enligt WLTP, samt en version med ett batteri på 90 kWh. Vad räckvidden blir för versionen med det mindre batteriet framgår inte officiellt, men borde ändå hamna på över 60 mil.

Batterierna har en typ av kemi som kallas NCM811, vilket betyder ett förhållande mellan nickel, kobalt och mangan på 8:1:1. Det innebär en relativt låg halt av kobolt på tio procent.

Förutom de förhållandevis stora batterierna bidrar även bilens form till lång räckvidd. Även om Mercedes ännu inte visat EQS utan maskering syns det tydligt att det handlar om en slank sedan med lågt luftmotstånd. Mercedes anger bilens cw-värde till 0,2 som kan jämföras med Tesla Model S som har ett cw-värde på 0,23.

Förbrukningen anges endast enligt NEDC och uppges till 19,1-16,0 kWh/100 km för EQS 450+ med bakhjulsdrift och 20,0-16,9 kWh/100 km för EQS 580 4MATIC med fyrhjulsdrift.

Till skillnad från Porsche Taycan samt Ioniq 5 och Kia EV6 får EQS inget 800-voltssystem för snabbladdning utan får nöja sig med ett 400-voltssystem.

Snabbladdning är möjligt med upp till 200 kW och enligt Mercedes ska det gå att ladda 30 mils räckvidd på 15 minuter.

Batteriet är vätskekylt för att kunna hålla en hög laddeffekt under lång tid.

Som tidigare nämnts inför Mercedes med EQS även den nya tjänsten Plug & Charge där laddningen startar direkt när kabeln kopplas in.

För att ladda hemma erbjuds ombordladdare på ”upp till 22 kW” som tillval. Vad det finns för andra alternativ framgår inte.

EQS kan även ladda åt andra hållet, men enligt Mercedes kommer det i alla fall till en början endast erbjudas på modeller som säljs i Japan.

Bakhjulsdrivna EQS 450+ har en effekt på 330 hk (245 kW) och 568 Nm, modellen EQS 580 4MATIC kommer istället med 520 hk (385 kW) och 855 Nm. Toppfarten för båda modeller anges till 210 km/h.

Utöver det säger Mercedes att det ska komma en ”ännu mer kraftfull Performance-modell”, men nämner inga detaljer.

Fyrhjulsdrivna EQS 580 4MATIC utrustas även med Torque Shift, som innebär att drivningen på fram- och bakhjulen styrs automatiskt och steglöst. Enligt Mercedes kontrollerar bilen system drivningen 10 000 gånger i minuten och fördelar kraften för mest effektiva drivning.

Bromsregenereringen kan ställas i tre steg med paddlar på ratten och kunna ge en effekt på upp till 290 kW.

Officiell presentationen av Mercedes EQS är den 15:e april. Då får vi förhoppnings även veta vad den kostar och när den börjar levereras.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!