FCA slutar köpa utsläppsrätter från Tesla
Carl Undéhn
6 maj 2021
När Tesla presenterade siffrorna för det första kvartalet i år var det en uppradning av rekord. Med 184 800 levererade bilar var det fler än något kvartal tidigare och med en vinst på närmre 3,7 miljarder kronor innebar även det ett nytt rekord.
Men långt ifrån alla pengar som strömmat in i Teslas kassa kom från försäljningen av bilar. Som tillverkare av endast elbilar har Tesla kunnat tjäna stora pengar på försäljning av utsläppsrätter till andra tillverkare som har bilar med förbränningsmotorer. Bara under årets första kvartal uppgick summan för försäljning av utsläppsrätter till 4,3 miljarder kronor för Tesla.
En av Teslas största kunder inom det har varit Fiat Chrysler Automobiles, FCA, som idag är en del i jättekoncernen Stellantis där bland annat även Opel, Peugeot, Alfa Romeo, Citroën och flera andra ingår.
Nu säger FCA att de inte längre kommer behöva Teslas tjänster vad gäller utsläppsrätter för Europa. Med hänvisning till en intervju i den franska tidningen Le Point rapporter nyhetsbyrån Reuters att Stellantis vd Carlos Tavares säger att de kommer klara utsläppskraven i EU på egen hand.
Orsaken anges vara att PSA, alltså den del av Stellantis som utgörs av bland annat märkena Peugeot, Citroën och Opel, bidragit med tillräckligt av teknik för elektrifiering.
Enligt branschtidningen Automotive News betalade FCA omkring 2,4 miljarder dollar, omkring 20 miljarder kronor, till Tesla för utsläppsrätter mellan 2019 och fram till i år. Sedan det tredje kvartalet 2019 har Tesla även gått med vinst och frågan är nu hur stor del av vinsten som beror på försäljningen av utsläppsrätter till just FCA.
Men med endast elbilar i programmet har Tesla ett fortsatt trumfkort i handen. Även andra tillverkaren än FCA har både intresse och behov av att köpa utsläppsrätter från Tesla. Annars väntar dryga böter från EU:s allt mer skärpta regler kring genomsnittligt koldioxidutsläpp per kilometer.