Mercedes presenterar eCitan – både för person- och varutransporter
Lotta Hedin
25 aug 2021
Mercedes har premiärvisat en ny version av sin minsta transportbil Citan. Den eldrivna versionen, eCitan, ska börja säljas om ett år.
Nya Citan kommer både i en tourer-variant med plats för upp till sju passagerare och som skåpbil för varor och utrusning. Båda sorterna kommer i två olika längder, och alla varianter blir tillgängliga både med el- och förbränningsmotor.
Elversionen, eCitan, släpps dock inte på marknaden förrän andra halvåret 2022. Den får ett batteripack på 44 kWh, vilket ska ge en preliminär räckvidd på 285 km. Lastkapaciteten för den 449 centimeter långa bilen ligger på 2,9 kubikmeter, oavsett drivlina.
– Beträffande lastutrymmets dimensioner, lastvikt och möjliga utrusningsvarianter behöver kunder som köper den eldrivna varianten inte göra avkall på något i jämförelse med varianten som är utrustad med en förbränningsmotor, skriver Mercedes.
ECitan har många likheter med den nyaste versionen av Renaults eldrivna Kangoo, och det är ingen slump – de två tillverkarna har samarbetat kring utvecklingen.
Elmotorn som driver på framhjulen ska kulla leverera en effekt på 75 kW och ett vridmoment på 245 Nm. Topphastigheten ligger på 130 km/h. Än så länge är dock siffrorna preliminära. Bilen ska kunna AC- laddas med 11 alternativt 22 kW (tillval) och ta emot 75 kW snabbladdning. Men vill man ha en CCS-laddport som möjliggör både AC-och DC laddning är det tillval – vilket är lite märkligt för en bil 2022.
Enligt Mercedes är nya Citan den sista transportbilen man utvecklar med förbränningsmotor, sen ska det bli el för hela slanten. Till skillnad från samarbetspartnern Renault har man från Mercedes sida inga uttalade planer på att även erbjuda vätgasalternativ av transportbilarna – inte ännu i alla fall.
Svenska priser för eCitan är ännu inte presenterade.