Daimler börjar vägtester av lastbil med bränsleceller
Carl Undéhn
25 okt 2021
Inom det gemensamma bolaget Cellcentric samarbetar Volvo Lastvagnar och Daimler kring utvecklingen av bränsleceller för lastbilar. Målet med det gemensamma bolaget är inget mindre än att bli världsledande på tillverkning av bränslecellsmoduler med Europas största serieproduktion av det år 2025.
Om tekniken slår igenom för lastbilar eller om det istället blir batterier även där, som Scania och Tesla satsar på, återstår att se.
Daimler har i alla fall nu nått ett viktigt mål i utvecklingen. Prototypen GenH2 Truck har blivit godkänd för tester på allmänna vägar i Tyskland. Daimler skriver att prototypen kan köra upp till 100 mil på en tankning och att den redan har testats under flera tusen kilometer på inhägnade banor.
Att det ännu finns flera tekniker som kämpar om att bli framtidens lösning för utsläppsfria transporter med lastbilar är tydligt i valet av sträcka för testerna.. De ska framför allt ske på landsvägen B462 i södra Tyskland som snart även är en av landets teststräckor för elektrifierade transporter med elledningar i luften.
Daimler satsar på en tvåvägsstrategi i utvecklingen av sina kommande lastbilar och har även den batteridrivna lastbilen eActros i sitt program. Den kommer däremot inte att utrustas med möjligheten att kunna laddas från ledningarna i luften. Daimler skriver att de i stället vill jämföra både GenH2 och eActros mot andra tillverkares lastbilar på sträckan.
Daimlers första vätgasdrivna lastbil är tänkt att lanseras 2027.