Tävlan mellan tillverkare om att förse grekiska öar med elbilar
Carl Undéhn
11 nov 2021
Den grekiska övärlden ser ut att vara på väg att bli skådeplats för en kamp mellan biltillverkare. I alla fall har de första stegen tagits i en tävlan mellan Volkswagen och Citroën.
Bakgrunden är att grekiska öar används som projekt för att inom slutna områden testa och utforska hur samhället kan göras mer hållbart. Till exempel ön Astipalea som utrustats med elbilen ID.4 från Volkswagen till bland annat poliskåren.
Också på ön Chalki ska polisen gå över till eldrift. Men där får de nöja sig med betydligt mindre fordon. Citroën sponsrar öns hållbara projekt genom att skänka den lilla elbilen Ami till både den lokala poliskåren och kustbevakningen. För att körde den kubformade bilen behövs inte ens ett körkort och med en toppfart på 45 km/h ska vi nog inte räkna med allt för dramatiska biljakter i gränderna.
Öns kommunala förvaltning får i stället köra på el med de betydligt större modellerna e-C4 (läs vårt test här) och transportbilen e-SpaceTourer.
Genom att bidra med fordonen vill Citroën visa hur ett samhälle kan ställa om till eldrift och minska både utsläpp och energikostnader. Upplägget bygger på att ön leasar fordonen gratis under fyra år. Efter det köper Citroën tillbaka bilarna för att skänka dem till ön – med förhoppningen att då ha väckt ett elbilsintresse hos alla öns omkring 300 invånare.
– Som en del av en omfattande utvecklingsplan för smart och klimatneutral mobilitet kommer Citroën att erbjuda invånare och företag på ön möjligheten att köpa utsläppsfria elbilar till överkomliga priser, säger Citroën i ett uttalande.
Tidigare i veckan lade Greklands regering fram en ambitiös plan för att kraftigt sänka sina utsläpp till år 2030. Förslaget innefattar bland annat ett förbud mot att sälja nya bilar med förbränningsmotorer från 2030.