Solid Power på god väg mot tillverkning av solid state-batterier
Carl Undéhn
17 dec 2021
När året nu går mot sitt slut meddelar Solid Power att de nått alla mål som sattes upp för 2021. Det gäller inte minst att de fått i gång pilottillverkning av battericeller på 20 Ah anpassade för batteripack till elbilar.
Och under nästa år väntas Solid Power ta ytterligare ett stort steg på vägen mot tillverkning av solid state-batterier. Vid mitten av 2022 vill det amerikanska företaget vara i gång med tillverkning av batterieceller på 100 Ah. De ska då levereras för tester hos BMW och Ford, som investerat stora summor i Solid Power.
De båda biltillverkarna deltog bland annat i en investeringsrunda tidigare i år då Solid Power fick in omkring en miljard kronor. Pengarna användes till att bygga upp den pilotanläggning med en egen produktionslina i Colorado som nu används för tillverkningen av battericeller.
Under 2022 hoppas Solid Power kunna ta fram 300 battericeller i veckan med sin teknik. Det är alltså ännu en bit kvar till det verkligen kan talas om tillverkning i de volymer som behövs för batteripaket till mängder av elbilar.
Men det är förmodligen något som BMW och Ford kan ställa upp med, om resultaten visar vad Solid Power lovar. Och redan året efter, 2023, räknar Solid Power med att deras solid state-batterier ska vara testade och godkända för användning i elbilar.
Om tidsplanen håller kan Solid Power därmed bli först med att få ut sin teknik för solid state-batterier på marknaden.
Racet kring vem som lyckas med det hårdnar allt mer. Även QuantumScape anses ligga bra till och har stort stöd av Volkswagen som investerat inte mindre än 300 miljoner dollar – 2,7 miljarder kronor – i företaget. Batterier med teknik från QuantumScape väntas komma i nästa generation av elbilar från Volkswagen inom projektet Trinity som lanseras 2026.
Förutsatt att QuantumScape och Volkswagen får i gång storskalig tillverkning av batterierna till dess.