Renault, Nissan och Mitsubishi tredubblar satsning på elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 jan 2022

Sedan 1999 samarbetar franska Renault med japanska Nissan och Mitshubishi kring utveckling av bilmodeller med gemensamma plattformar och teknik. Samarbetet gäller även elbilar och redan idag delar bland annat aktuella Renault Mégane E-Tech teknik med Nissans försenade elsuv Ariya, som ska lanseras senare i år.

Samarbetet kring elbilar ska nu fördjupas för att möta ökad konkurrens. Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters har de tre företagen beslutat att investera ytterligare 20 miljarder Euro i de kommande fem årens utveckling av elbilar.

Det är över 200 miljarder svenska kronor och satsningen innebär en tredubbling av investeringen på 100 miljarder kronor som alliansen beslutat om tidigare. Enligt källorna till Reuters ska pengarna användas för att ta fram fem gemensamma plattformar som ska använda för att lansera 30 nya eldrivna modeller fram till 2030. Planen ska presenteras offentligt senare i veckan.

Renault har redan lovat tio nya elbilar till 2025 och meddelade nyligen att det endast ska säljas elbilar i Europa från 2030. I november presenterade Nissan strategin ”Ambition 2030” där det lovades 15 nya elbilar till 2030 och en satsning på utveckling av prisvärda solid state-batterier.

Utökningen av samarbetet ska också innefatta gemensamma batterifabriker i Europa, Kina och Japan som år 2030 kommer ha en gemensam årlig produktionskapacitet på 220 GWh. Det kan jämföras med Volkswagen som vill etablera sex Gigafabriker i Europa till 2030, där även svenska Northvolts fabrik i Skellefteå ingår, med en årsproduktion på 240 GWh.

Förutom elbilsplattformen CMF-EV som redan används för Renualt Mégane och Nissan Ariya ska arbetet med de övriga fyra redan vara igång. Enligt Reuters källor ska det kring 2025 bland annat lanseras en eldriven Nissan Micra som ska dela teknik med den kommande eldrivna versionen av klassiska Renault 5.

Renault 5 Prototype (8)
Prototyp av kommande Renault 5

En del av de planerade elbilarna kommer vi förmodligen aldrig få se här hos oss i Sverige. Det handlar då om små och billiga modeller för den kinesiska marknaden samt kompakta så kallade ”kei-cars” som är populära i Japan.

Men det finns exempel på när modeller utvecklade för den kinesiska marknaden även letar sig över till Europa. Europas billigaste elbil Dacia Spring byggs och säljs sedan 2019 i Kina under namnet Renault City K-Ze.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!