Lotus Eletre är en hyper-SUV med 60 mils räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

29 mar 2022

Brittiska sportbilstillverkaren Lotus ska lansera fyra elbilar fram till 2026 – och nu får vi se den första av dem.

Under en storslagen show från London presenterade Lotus ikväll den kommande elbilen Eletre.

Den som hör namnet Lotus tänker nog främst på sportbilar eller Formel 1. Den nya elbilen är däremot en suv, eller som de väljer att kalla den: en hyper-suv.

Med det menar Lotus att de tagit supersportbilens karaktär och fört över den på en suv.

Eletre kommer med fyrhjulsdrift genom en elmotor på varje axel som ger en total effekt på 600 hästkrafter. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder och toppfarten anges till hela 260 km/h.

Hur långt man kommer i sådana hastigheter framgår inte, men batteriet på 100 kWh ska ge Eletre en räckvidd på 60 mil.
Eletre har ett 800-voltssystem som gör det möjligt att snabbladda med upp till 350 kW. Med det går det att ladda batteriet till 80 procent på 18 minuter.

Utrymmen som i en sportbil har Eletre inte.
Över fem meter lång, 2,2 meter bred och med ett axelavstånd på tre meter bjuder den på gott om plats för upp till fem personer.

Lotus missade inte heller möjligheten att spela på sitt arv som de menar har lett fram till Eletre. Mängder av klassiska modeller radades upp innan det var dags för nykomlingen att ta plats på scenen med Jenson Button bakom ratten.

Stort fokus låg på bilens aerodynamik, inklusive ett dansnummer på temat.
Med devisen ”Carved by air” satsar Lotus på bra aerodynamik, något som enligt designchefen Russel Carr är bärande för hela märket Lotus.

Bilens form beskrivs som skapad av luftströmmarnas rörelser över karossen. Resultatet är en strömlinjeformad men ändå muskulös kaross med hög midja, korta överhäng och ett något utdraget bakparti där det hittas en uppfällbar bakspoiler. Den som vill kan även välja till digitala ytterbackspeglar för att ytterligare minska luftmotståndet. I taket och ovanför hjulhusen finns också Lidar-radar inbyggt och bilen ska vara förberedd för självkörande i nivå 4.

Luften ska inte bara gå smidigt över bilen utan även genom den. Öppningar under de extremt smala strålkastarna fram låter luftströmmarna gå in i bilen för att komma ut vid hjulhusen och passera utmed karossen.

-Allt det är naturligtvis saker som bidrar till att kunna köra längre och snabbare, sa Russel Carr.

På insidan hittas en luftig och avskalad interiör, mycket tack vare den nya plattformen EPA från från Volvos ägare Geely, som även äger Lotus sedan 2017.
Delar av Eletre har därför utvecklats hos Volvo i Göteborg.

I framsätet hittas en stor fällbar skärm på 15,1 tum i mitten. Viktig information visas med en head up-display och passageraren fram får nöja sig med en smal men stilig tunn list. I baksätet hittas däremot ytterligare en stor pekskärm placerad mellan framstolarna. Inredningen är läderfri och utgörs av återvunna material som dessutom ska bidra till att minska vikten.

Lotus Eletre börjar byggas i Kina i år. När den kommer till Sverige är ännu oklart och priset uppges börja på omkring 100 000 pund, eller omkring 1,2 miljoner kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!