Audi presenterar ny version av eldriven Dakarbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 sep 2022

För en vecka sedan meddelade Audi att de ger sig in i Formel 1 med en egenutvecklad motor och drivlina. Premiären sker till säsongen 2026 och i väntan på det fortsätter satsningen på att köra Dakarrallyt med eldrift.

I januari i år blev Audi den första tillverkaren att ta sig an ”världens tuffaste rally” på 800 mil genom sandöken med eldrivna Audi RS Q e-tron.

Enbart elmotorer har den däremot inte. Laddmöjligheterna är lika med noll under sträckan. Istället sitter det en turbomatad tvålitersmotor i bilen som räckviddsförlängare.

Att det inte var en engångsföreteelse visas nu när Audi presenterar en uppdaterad version inför nästa Dakkarrally som börjar på nyårsafton. Bakom ratten i den ena bilen hittas då som förra gången de båda svenskarna Mattias Ekström och Emil Bergkvist. De andra två bilarna körs av de erfarna förarna Carlos Sainz tillsammans med Lucas Cruz och Stéphane Peterhansel med Edouard Boulanger.

Audi RS Q e-tron E2 ska vara mer effektiv, framför allt tack vare bättre aerodynamik med 15 procents lägre luftmotstånd och lägre vikt.

– Audi RS Q e-tron E2 har inte tagit över en enda karossdel från sin föregångare. Vi har inte längre underströmmar bakom B-stolparna. I kombination med optimerade kompositmaterial har vikten minskat med denna lösning, säger Axel Löffler som är chefsingenjör för projektet.

Effekten på 288 kW (392 hästkrafter) och batteriets storlek på 52 kWh är däremot oförändrat från föregångaren. Men en del optimering av drivlinan har ändå skett. Framför allt för att effekten inte ska överskrida den tillåtna maxgränsen under tävlingarna.

– Vi kunde ha gjort det enkelt för oss själva och satt tröskeln flera kilowatt lägre, men det hade inneburit prestandanackdelar. I stället har vi gjort en hel del finjusteringar i effektregulatorerna. Programvaran beräknar nu de individuella gränserna, en för varje motor, på millisekunder med resultatet att de arbetar exakt längs den tillåtna gränsen, säger Florian Semlinger som är utvecklingsingenjör för programvara.

Premiären för Audi RS Q e-tron E2 sker vid Marockorallyt 1-6 oktober. Elbilen var på plats vid premiären vid Audis center för motorsport. I nästa nummer av Elbilen kan ni läsa mer om Audi RS Q e-tron och förarnas förväntningar på den.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!