Ökad elektrifiering får Audi att ge sig in i Formel 1

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 aug 2022

Vid premiären av Formel E 2014 i Peking var det team Audi Sport ABT som tog hem segern. Men förra året lämnade Audi Formel E.

I stället inleds nu en satsning på Formel 1 där Audi kommer vara och tävla med en egenutvecklad motor och drivlina från 2026. Vilket team som ska köra med Audis teknik ska meddelas senare i år.

Beslutet motiveras med de nya motorregler med fokus på hybdriddrift som börjar gälla då. Helt eldriven blir serien alltså inte, men elektrifiering ska öka och förbränningsmotorn ska köras på syntetiskt bränsle.

Dess effekt får inte överstiga 400 kW, eller 544 hästkrafter. Till det läggs en elmotor med en effekt på 350 kW (476 hästkrafter).  

De nya reglerna innebär då att elmotorns effekt blir lika hög som hos Gen3-bilarna i Formel E som ska börja användas nästa år.

Förändringarna öppnar också för mer möjligheter kring utveckling av batteriteknik, något som säkert bidragit till Audis beslut.  

– En nära koppling mellan vårt Formel 1-projekt och AUDI AG:s tekniska utvecklingsavdelning kommer att möjliggöra synergieffekter, säger Oliver Hoffmann som är teknisk utvecklingschef hos Audi.

Sedan tid florerar även rykten om att även Porsche, som precis som Audi ingår i Volkswagenkoncernen, planerar att ge sig in i Formel 1-cirkusen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!