Experter eniga: billigare Tesla Model Y med 4680-batterier
Carl Undéhn
7 sep 2022
Flera biltillverkare som Volkswagen, BMW, Ford, Nissan och Toyota satsar enorma summor på utveckling av solid state-batterier. De väntas kunna bli en ”game changer” för elbilar med längre räckvidd och snabbare laddning.
Men Tesla hör inte till dem utan har i stället utvecklat sin nya och större runda battericell. Efter sina mått kallas den 4680 och ska enligt Tesla ge både längre räckvidd och göra batteriet till en integrerad del av bilens struktur.
De större 4680-cellerna kan lagra fem gånger mer energi. För ett batteripaket till en Model Y behövs då 830 celler, jämfört med 4 400 stycken med de mindre 2170-cellerna.
Branschtidningen Automotive News har frågat 12 batteriexperter som menar att 4680-celler kan sänka priset på en Model Y med 5 500 dollar, nästan 60 000 kronor med dagens dollarkurs.
Priset för en Model Y i Sverige börjar på 689 990 kronor, innan klimatbonusen på 70 000 kronor.
Orsaken är att de större cellerna är billigare att tillverka tack vare en ny process. Men den gör också att Tesla ännu inte lyckats få i gång volymtillverkningen.
Experterna som tidningen frågat är övertygade om att Tesla kommer lyckas med processen, men att det kommer dröja till minst nästa år. Tesla själva säger att volymtillverkning av 4680-celler kommer vara i gång innan det här årets slut.
De nya cellerna använder i grunden en teknik som använts till kamerablixtar från Maxwell Technologies som Tesla köpte 2019. Tillverkningen är egentligen enklare och kräver mindre energi, material och arbete än vid framställningen av Teslas mindre 2170-celler som används idag.
Problemet har varit att skala upp processen till de betydligt större batterier som används i elbilar.
Stora volymer av 4680-celler är också avgörande för att kunna tillverka lastbilen Tesla Semi och även pickupen Cybertruck.
Tesla satsar också stort på att använda billigare järnfosfatbatterier, LFP, för standardversioner. Enligt rapportern för årets första kvartal satt det LFP-batterier i nästan hälften av de 305 407 bilar som tillverkades under årets första tre månader.
”För närvarande används LFP-batterier i de flesta av våra Standard Range-modeller, samt för kommersiell energilagring”, skrev Tesla då.
Nyligen kom uppgifter om att kinesiska BYD har börjat leverera sitt LFP-batteri kallat ”Blade” till Teslas fabrik utanför Berlin.