Rolls Royce Spectre tar eldriven lyx till ny nivå

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 okt 2022

Rolls Royce har meddelat att det endast är eldrift som gäller från 2030. Nu får vi också veta hur eldriven lyx ser ut enligt dem när det är dags att visa tillverkarens första eldrivna modell, Spectre Coupe.

Bilen ska börja levereras nästa höst och med det blir Rolls Royce den första lyxtillverkaren att lansera en elbil, före andra kandidater i samma liga som Bentley och Aston Martin.

Enligt vd Torsten Müller-Ötvös är Spectre i första hand en Rolls Royce och i andra hand en elbil. Det innebär däremot inte att de har gjort avkall på varken det ena eller det andra.

Gott om plats finns det också. Spectre mäter hela 5,45 meter på längden och hjulbasen är utsträckt till 3,21 meter. Styrning på bakhjulen är standard och tack vare det är vändradien endast 12,1 meter. Hjulen är för övrigt också de stora: 23 tum.

Spectre är strax över två meter bred och de smala strålkastarna fram ska öka intrycket av bredd ytterligare.

Det finns platser för fyra personer och framsätet har fått en ny design inspirerad av ”brittiskt skrädderi”. Precis hos andra Rolls Royce-modeller kan njuta av en LED-belyst stjärnhimmel i innertaket som hos Spectre även fortsätter ut i dörrsidorna.

Och för Rolls Royce som alltid fokuserat på en tyst åkupplevelse passar eldrift som handen i handsken.

– Spectre visar hur väl lämpat märket är för elektrifiering. Dess helt elektriska drivlina kommer att säkerställa märkets fortsatta framgång och relevans. Samtidigt förstärker den alla de egenskaper som gör en Rolls-Royce till en Rolls-Royce, sa Torsten Müller-Ötvös.

Men tystheten är endast en del av bekvämligheten. Spectre kommer naturligtvis med luftfjädring och en kamera framtill läser av vägen för att anpassa fjädringen efter eventuella ojämnheter.

Spectre blir den mest aerodynamiska bil som Rolls Royce har tillverkat med ett cd-värde på 0.25. Räckvidden anges till 52 mil, men vi får inte veta hur stort batteripaketet är utan endast att det väger 700 kilo. Totalt väger Spectre in på nära tre ton och batteriet räknas därför med att vara på omkring 100 kWh.

Batteripaketet är integrerat i bilens chassi vilket enligt Rolls Royce ska öka karossens vridstyvhet med 30 procent jämfört med modeller med förbränningsmotorer på samma plattform.

Spectre kommer med 585 hästkrafter och ett vridmoment på hela 900 Nm. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten är 250 km/h.

Priset uppges hamna på omkring fyra miljoner kronor. Men för det får du också en bil som lovas hålla under många mil och leverera vad som förväntas av den. Redan prototypen av Spectre ska ha testkörts 2,5 miljoner kilometer utmed vanliga vägar. Med det vill Rolls Royce både garantera kvaliteten och ”lära bilen att tänka och uppföra sig som en Rolls Royce”.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!