Post Nord beställer 200 eldrivna skåpbilar från Mercedes
Carl Undéhn
22 nov 2022
Post Nord började testa att köra ut paket och brev med eldrift redan 1999. Sedan dess har elektrifieringsmålen skärpts. Post Nord har idag 1 800 eldrivna fordon, vilket utgör en fjärdedel av flottan.
Målet är att alla transporter ska vara fossilfria år 2030 och tre år tidigare ska den sista biten i leveranskedjan – den så kallade ”last mile” – vara fossilfri. Som en del i satsningen inför det har Post Nord beställt 200 stycken eldrivna transportbilar från Mercedes. Det är den största enskilda beställning av eldrivna fordon hittills från Post Nord i Sverige.
Vilken summa affären uppgår till nämns inte. Bilarna ska levereras innan årsskiftet och valet föll på just Mercedes e-Vito beror bland annat på att Mercedes var en av få tillverkare som kunde leverera det antal som efterfrågades.
– Vi har ju jobbat med PostNord i många år, och känner till deras krav.Det gör att bilarna är i stort sett klara för leverans när vi får dem från fabriken. I rätt blå färg och allt. Det ska i stort sett bara monteras dekaler, säger Pehr Hollerup som är Key Account Manager hos Mercedes Vans.
Beställningen innefattar 20 exemplar av Mercedes eVito och 180 exemplar av den större skåpbilen eSprinter. Beroende på användningsområde och de olika modellernas räckvidd ska bilarna fördelas efter behoven vid de olika kontoren runt om i landet.
– Idag placerar vi eldrivna distributionsfordon av det vi kallar Generation 1 primärt i storstäder där körsträckorna är kortare. Nästa Generation elbilar där tekniken innebär längre räckvidd kommer att placeras på orter där körsträckorna är längre, säger Hans Ankergård Karolin som är fordonspecialist på PostNord Sverige.
Mercedes eVito har en räckvidd på upp till 26 mil och kan lasta 6 eller 6,6 kubikmeter, beroende på längd. Den större eSprinter har en kortare räckvidd på upp till 15 mil, men rymmer istället upp till 11 kubikmeter.