Eldriven Land Rover Defender uppges komma 2026
Carl Undéhn
3 jan 2023
Efter flera decennier med mer eller mindre oförändrat utseende fick Land Rover Defender 2020 till slut en uppdatering. Den enkla och rustika formerna i karossen rundades till rejält och modellen fick ett tydligt mer modernt utseende.
Med det gick det också att få en elektrifierade version i form av Defender som laddhybrid. Elektrifieringen ser ut att fortsätta och enligt uppgifter till brittiska Autoexpress planeras en helt eldrivna version av Defender till 2026.
Den som vill köra utsläppsfri terrängbil ska då enligt tidningen också kunna välja på alla de tre längdversioner som erbjuds hos fossilversionen.
När förbränningsmotorn ersätts med förmodligen minst två elmotorer räknar Land Rover också med ännu bättre terrängegenskaper jämfört med idag tack vare mer exakt styrning av motorerna och en helt slät undersida för optimal markfrigång.
Den eldrivna Defender kommer då konkurrera med den eldrivna version av terrängbilen G-Klass som Mercedes jobbar på. Även tyskarna talar sig varmt om hur eldriften ökar bilens möjlighet att ta sig fram i svår terräng. EQG, som modellen kallas i dagsläget, ska få en elmotor vid varje hjul och om det är något även Land Rover planerar återstår att se.
För några tekniska detaljer kring batteristorlek, räckvidd eller effekt finns ännu inte. Autoexpress hänvisar till “insiders” som spekulerar kring ett batteri på 100 kWh som skulle ge Defender en räckvidd på omkring 48 mil.
Kanske kommer modellen också erbjudas i en vätgasdriven version. Förra året visade Land Rover upp en prototyp av den senaste generationen av Defender med bränsleceller.
– Vi vet att vätgas spelar en viktig roll i framtidens mix av drivlinor – och det inom alla former av bilar och transporter, sa Ralph Clague som leder utvecklingen av bränsleceller hos Jaguar Land Rover då.