41 procent ökning av elbilar från Stellantis under 2022
Carl Undéhn
22 feb 2023
Att PSA-koncernen gick ihop med Fiat-Chrysler för att bilda jättekoncernen Stellantis med 14 olika bilmärken har visat bli en vinstdrivande maskin. När siffrorna för 2022 nu presenterats visar de en vinst för helåret på 16,8 miljarder Euro, omkring 185 miljarder kronor.
Koncernens märken, där bland annat Opel, Peugeot, Citroën, Jeep, Firat och RAM, ingår kunde leverera totalt 5,7 miljoner bilar. Av de 23 helt eldrivna modellerna som koncernen idag erbjuder såldes 288 000 exemplar.
Det är en ökning med 41 procent jämfört med året innan. Och med strategin ”Dare Forward 2030” ska elektrifieringen öka fram till nästa årtionde. 2024 ska Stellantis erbjuda 47 helt eldrivna modeller och till 2030 ska siffran stiga till 75 modeller.
Samma år räknar Stellantis med att kunna sälja fem miljoner elbilar om året.
Med de eldrivna versionerna av Fiat 500 och Peugeot e-208 hade Stellantis de mest sålda elbilarna i Italien respektive Frankrike i sin portfölj.