Tesla berättar mer om arbetet med nya 4680-cellen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 apr 2023

Med 4680-cellen vill Tesla ta fram batterier som både har högre energidensitet och är billigare att tillverka. I slutet av förra året meddelade Tesla att de under en vecka tillverkade 868 000 celler vid fabriken i Texas – tillräckligt för batterier till 1 000 Model Y Long Range.

Men den planerade storskaliga tillverkningen har ändå försenats på grund av olika problem. Undersökningar av de första exemplaren av Model Y med 4680-celler visade även att energidensiteten inte var så hög som väntat.

Förväntningarna låg på upp mot 300 Wh/kg, men underökningen visade i stället på en energidensitet på 244 Wh/kg.

Under en konferens i samband med årets första kvartalsrapport berättade Drew Baglino, chef för drivlinor och batteriutveckling hos Tesla, lite mer om hur det går med arbetet.

Bland annat att Tesla har börjat tillverka en andra generation av 4680-celler som ska vara enklare att tillverka. Exakt vilka skillnader det handlar om framkom inte.

Däremot en plan i fem steg för att sänka kostnaden för tillverkning av batteripaket fram till 2026. De innefattar bland annat själva designen av cellen och fortsatta satsningar på så kallade strukturella batteripaket där batteriet utgör en del av bilens konstruktion.

Något som Drew Baglino beskriver som ett ”bra koncept” och som även det vidareutvecklas.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!