BMW sluttestar eldriven 5-serie inför premiären
Carl Undéhn
26 apr 2023
Om några veckor är det dags för BMW att visa upp den nya generationen av sin 5-serie. Med det kommer modellen också för första gången med eldrift som då får namnet BMW i5.
BMW i5 var nyligen och vintertestades i Arjeplog. Inför premiären genomförs nu de sista testerna i varmare temperaturer
Hur eldriften påverkar körupplevelsen nämns inte, men BMW lovar att det blir en bil som ska leva upp till kundernas förväntningar. ”Den helelektriska modellen, liksom alla andra varianter av den nya BMW 5-serien, kommer att ge en enastående körupplevelse”, skriver BMW.
För att också kunna leva upp till det kommer i5 med elektroniskt styrd fjädring och systemet Vertical Dynamics Management. Det ska öka både sportigheten och komforten i jämförelse med tidigare versioner av 5-serien – oavsett drivlina.
Genom det ska i5 kunna bjuda på en körupplevelse som hamnar mellan bekväma 7-serien och den sportigare 3-serien. Den som vill köra 3-serie med eldrift måste däremot vänta till 2025.
Med den nya generationen av 5-serien ökar BMW också de självkörande funktionerna. Driving Assistance Professional gör att bilen håller avstånd till andra fordon, placerar sig i filen och kan göra automatiska filbyten genom att föraren tittar i sidospegeln i hastigheter upp till 130 km/h.
Nya 5-serien kommer också som fossilbil. Det märks på insidan där det inte hittas ett platt golv som hos elbilar som tagits fram för eldrift från början. Däremot uppges i5 ha ett lågt luftmotstånd med ett cd-värde på 0,23.
Tillverkningen av BMW i5 drar i gång i sommar och leveranser är planerad till hösten. BMW i5 xDrive40 har en räckvidd på 58,2 mil och kommer med bakhjulsdrift och 340 hästkrafter. Om det inte räcker finns även BMW i5 M60 med fyrhjulsdrift och 598 hästkrafter. Räckvidden sjunker då till 51,6 mil. Nästa år kommer modellen också i en kombiversion som BMW i5 Touring.