Mercedes visar smakprov på framtidens eldrivna supersportbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 jun 2023

2021 köpte Mercedes det brittiska företaget Yasa som utvecklar högpresterande axialflödesmotorer med både hög effekt och högt vridmoment. Vad de kan användas till för spännande saker visar Mercedes nu med ett nytt eldrivet sportbilskoncept.

Vision One-Eleven har fått två ”exceptionellt kraftfulla och avancerade” axialflödesmotorer från YASA. Exakt hur kraftfulla får vi inte veta, men både Yasa och Mercedes lovar körglad prestanda tack vare tekniken. Ytterligare en fördel mot radialflödesmotorer, som används i dagens elbilar, är att axialflödesmotorn är mindre och lättare.

– Jämfört med radialflödesmotorer har de betydligt högre och mer uthålliga effektreserver, vilket ger en helt ny nivå av prestanda, säger Tim Woolmer som är grundare av och teknisk chef hos Yasa.

Även batteriet använder ny teknik som hämtats från Mercedes Formel 1-avdelning. Storleken på paketet nämns inte, men i det hittas vätskekylda cylindriska celler med en ny kemi. Om det är ett tecken på att även Mercedes planerar använda cylindriska celler som Tesla och snart även BMW är oklart.

Inte heller räckvidden avslöjas och stort fokus ligger i stället på designen som har hämtat inspiration från prototypen C 111 som Mercedes tog fram på 1970-talet. Det märks i de ovala formerna i fronten, måsvingedörrarna – och så klart den orangea färgen. 1970-talets kilformade kaross har däremot fått stryka på foten för de rundade former vi idag ser hos Mercedes EQS och EQE. Att komma in och ut ur den endast 1,17 meter höga bilen kan nog kräva vissa akrobatiska kunskaper.

När du väl sitter i Vision One-Eleven vill Mercedes kombinera känsla av sportvagn med lounge. Det finns därför två lägen att välja. I Race-läge är stolarna upprätta och med en liten skärm framför föraren ska fokus ligga på vägen. Knappas Lounge-läget beskrivs det som att stolarna blir en del av interiören för att bli till en enhet – lite oklart vad som menas med det.

Tyvärr kommer konceptet nog aldrig att sättas i produktion. Men tekniken med axialflödesmotorer kommer vi få se i kommande prestandamodeller från Mercedes.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!