40 mil på tio minuter – CATL visar snabbladdande LFP-batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 aug 2023

Världens största batteritillverkare CATL har presenterat ett nytt LFP-batteri med namnet ”Shenxing Superfast Charging Battery”. Som namnet antyder innebär det ett framsteg när det kommer till laddning. Vilken effekt det handlar om nämns inte, men enligt CATL ska det gå att ladda 40 mils räckvidd på endast tio minuter.

– Vi hoppas att Shenxing genom fortsatta ansträngningar för att förbättra tekniken och minska kostnaderna kommer att bli en standardprodukt som finns tillgänglig för alla elfordon, säger CATLS:s tekniske chef Gao Han enligt branschtidningen Automotive News.

Det nya batteriet ska lämpa sig för alla typer av elbilar och göra det möjligt att erbjuda räckvidder på upp till 70 mil. Storskalig tillverkning av Shenxingbatteriet drar i gång i höst och väntas börja levereras till biltillverkare nästa år.

Batterier av typen litiumjärnfosfat, eller LFP, kommer i allt fler modeller. Orsaken är batteriernas lägre pris jämfört med den idag vanliga varianten som har en kemi med nickel-mangan-kobolt, NMC. Baksidan med LFP är lägre energidensitet, vilket alltså betyder kortare räckvidd. I kalla temperaturer presterar LFP-batterier också sämre än NMC-celler och laddas långsammare. Men även det är något som CATL säger sig ha löst. Även vid minus 10 grader ska det gå att ladda Shenxingbatteriet till 80 procent på en halvtimme.

Från att tidigare främst ha suttit i billigare modeller i Kina började Tesla använda det för sina Standard Range-versioner globalt 2021. Det samma gäller instegsversionen av Volvos nya elsuv EX30, som med det blir den första modellen med LFP-batteri från Volvo. Hur Shenxingbatteriet ligger prismässigt jämfört med dagens LFP-batterier har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!