Fördubblad räckvidd med ny generation Renault Master
Carl Undéhn
21 nov 2023
När vi provkörde eldrivna Renault Master sommaren 2022 gav den ett intryck av att inte ha fått så mycket kärlek vid elektrifieringen. Nu visar Renault en ny generation av sin stora transportbil som ser ut att vara betydligt mer genomarbetad.
Det märks inte minst vad gäller räckvidden, som nu är på upp till 41 mil på en laddning. Det är mer än en fördubbling mot den förra generationens 20 mil.
– Vårt mål med den helt nya Renault Master var att komma så nära vi kunde den ideala skåpbilen. Handlare, entreprenörer och vagnparksförvaltare kommer att se ett verkligt steg framåt, ett fordon som finns där för dem när de behöver det, för att maximera sin produktivitet, säger Hélène Carvalho som är produktprogramchef för Renault Master.
Också på utsidan är nyheterna tydliga. Master har fått ett mer modernt formspråk som smälter bättre in i Renaults nuvarande design. Former som gör att Renault kallar den för en ”aerovan”. Med det menar de att det lagts stor vikt vid aerodynamiken. Genom det har förbrukningen minskats med 20 procent, jämfört med den tidigare versionen av eldrivna Renault Master. Det ska även komma en vätgasdriven version av Master, men vilken räckvidd den får meddelas inte.
Men den största orsaken till den ökade räckvidden hittas i batteriet. Det går nu att få med antingen 40 kWh och en elmotor på 96 kW (131 hästkrafter) för en räckvidd på 17 mil. Om inte det räcker finns även ett mer än dubbelt så stort batteri på 87 kWh tillsammans med en elmotor på 105 kW (143 hästkrafter) som ger Master räckvidden på 41 mil.
Batteriet kan snabbladdas med en effekt på 130 kW. Hur lång tid det då tar att ladda från 10 till 80 procent nämns inte, endast att det går att klämma in 23 mils räckvidd på en halvtimme. Ombordladdaren är på 22 kW och vid depåladdning tar det fyra timmar att ladda fullt.
Nya Renault Master kommer också med Vehicle to Load (V2L) för att kunna koppla in arbetsredskap eller för att driva kylaggregat eller andra funktioner. Master är dessutom förberedd för Vehicle 2 Grid (V2G) för att dela med sig av strömmen i batteriet till elnätet.
Totalt 20 olika chassiutföranden erbjuds och beroende på det och längdversion rymmer bilen mellan 11 och 22 kubikmeter. Det går att lasta upp till 1,6 ton och hänga på ett släp på upp till 2,5 ton. Med en kortare hjulbas och omarbetad främre hjulaxel ska Master nu också vara lättare att manövrera i stan.
I framsätet hittas en pekskärm på 10 tum med operativsystem från Google vilket betyder bland annat navigering med Google Maps och röststyrning. Den som vill koppla upp den egna mobilen kan göra det trådlöst med Apple Car Play och Android Auto.
Nya Renault Master kommer under våren 2024, men svenska priser har ännu inte presenterats.