Ny katod ökar räckvidden hos billiga natriumjonbatterier
Carl Undéhn
10 jan 2024
Det har kommit flera nyheter kring natriumjonbatterier den senaste tiden. Svenska batteritillverkaren Northvolt presenterade ett i slutet av förra året, kinesiska JAC har börjat tillverka den första elbilen med natriumjonbatteri och BYD bygger en fabrik för det. Intresset är stort, för genom att ersätta dyrt litium med billiga salter går det att pressa priset på batterierna rejält. Ytterligare en fördel är att natriumjonbatterier laddar bättre än dagens batterier vid kalla temperaturer.
Nackdelen är att natriumjonbatterier har en lägre energidensitet än både dagens litiumjon- och järnfosfatbatterier. Något som när de skulle användas i elbilar alltså ger kortare räckvidd än idag. Dessutom är natrium tyngre än litium, vilket ökar vikten på batterierna. Men i alla fall det ena av problemen kan nu vara på väg att få en lösning.
Forskare vid amerikanska energidepartementet har fått patent på ett nytt katodmaterial som uppges kunna bidra till att kraftigt öka energidensiteten hos natriumjonbatterier. Enligt forskarna ska tekniken kunna användas för att tillverka batterier som ger elbilar en räckvidd på omkring 30 mil. Till en lägre kostnad än idag.
– Våra beräkningar visar att ett natriumjonbatteri skulle kosta en tredjedel mindre än ett litiumjonbatteri, säger Christopher Johnson som leder arbetet i laboratoriet vid Argonne National Laboratory.
Förhoppningen om att de nått ett viktigt genombrott stärks av att forskarna där har arbetat med natriumjonbatterier i över tio år.
Konkret handlar det om en katod med en oxid av natrium, nickel, mangan och järn som tagits fram för just natriumjonbatterier. Tester i labbet visar dessutom på resultat som ger hopp om den nya tekniken dessutom ger natriumjonbatterier som håller för fler laddcykler än dagens.
– Vi har nu övergått från laboratoriefasen och är redo att testa vår katod i battericeller som liknar dem i ett verkligt elbilsbatteri, säger Christopher Johnson.