BYD börjar bygga fabrik för billiga natriumjonbatterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 jan 2024

Batteritekniken går snabbt framåt, men ännu står själva batteriet för en stor del av den totala kostnaden av en elbil. Natriumjonbatterier, där salter ersätter dyrt litium, ses därför som en väg för att kunna tillverka billigare elbilar.

Den förhållandevis låga energidensiteten jämfört med litiumjonbatterier gör att de än så längre främst är tänkta att användas för energilagring. Men nyligen meddelade kinesiska JAC att de har startat serietillverkning av värdens första modell med natriumjonbatterier.

Och det ser ut att bli komma fler modeller med det från kinesiska tillverkare. I somras meddelade BYD att de inledde ett samarbete med Huaihai Holding Group för att bygga en fabrik för natriumjonbatterier. Något som de nu har kommit igång, enligt kinesiska medier. Fabriken uppges ha en årskapacitet på 30 GWh, men det finns ingen tidsplan om när det väntas vara uppnått.

CATL:s andra generation natriumjonbatterier upges ha en energidensitet på 200 Wh/kg.

Om ”saltbatterierna” som ska tillverkas där snart hamnar i bilar från BYD är däremot oklart. Samarbetspartnern Huaihai Holding Group sysslar främst med mindre, två- och trehjuliga elfordon, vilket kan lämpa sig väl för den batterierna med lägre energidensitet.

Med tiden väntas ändå även fler bilar än den från JAC komma med natriumjonbatterier. Värdens största batteritillverkare CATL presenterade redan förra året en ny generation natriumjonbatterier med en energidensitet på 200 Wh/kg, vilket är jämförbart med dagens bästa litiumjärnfosfatbatterier. Även svenska batteritillverkaren Northvolt har presenterat ett natriumjonbatteri och ser möjligheter att utveckla tekniken för användning i fordon.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!