Porsche drar av sista tejpbiten – premiär för nya Macan
Carl Undéhn
25 jan 2024
Mjukvarustrul tvingade Porsche att skjuta på premiären nya eldrivna Macan. En modell som tillsammans med Audi Q6 e-tron – också den försenad – byggs med den nya elbilsplattformen Premium Platform Electric, PPE.
När det nu till slut är premiär för eldrivna Macan kanske du tänker ”men den har jag ju redan sett”. Ja, det senaste året har Porsche redan avslöjat en del om tekniken, visat interiören och lätt maskerade prototyper vid tester. Vi har till och med redan provåkt nya Macan.
Men först nu får vi veta alla detaljer och se hela karossen när den sista biten maskering dras av. Fram träder en modell som i mycket känns igen från den fossildrivna versionen av Macan. Även yttermåtten med en kaross som mäter 4,78 meter på längden, är 1,94 meter bred och 1,62 meter hög känns igen från föregångaren. Men axelavståndet har vuxit med nära 9 centimeter till att nu vara 2,89 meter.
Störst är skillnaden i fronten. Där hittas samma fyrdelade strålkastare som hos Taycan och linjerna i karossen har blivit skarpare. Under den slutna fronten och på sidorna hittas stora luftintag med aktiva kylspjäll. Tillsammans med en adaptiv bakspoiler, ett slätt underrede och diffusorn bak bidrar det till ett cW-värde på 0,25 – vilket är lågt för en suv.
Det är viktigt, menar Porsche, för när de nu släpper sin första elsuv ska den erbjuda både bra räckvidd och körglädje.
– Vårt mål är att med den helt eldrivna Macan erbjuda den sportigaste modellen i sitt segment, säger Jörg Kerner som är ansvarig för Macan-serien.
Snabb både på vägen och vid laddstolpen
Porsches elsuv lanseras i de båda versionerna Macan 4 och Macan Turbo. Båda har ett batteri på 100 kWh (brutto) och är fyrhjulsdrivna med dubbla PSM-elmotorer. Macan 4 bjuder på upp till 408 hästkrafter med Launch Control och ett vridmoment på 650 Nm. Toppfarten är 220 km/h, 0–100 km/h går på 5,2 sekunder och räckvidden anges till 61,3 mil.
Macan Turbo har luftfjädring och elektronisk dämpningsreglering för tydlig skillnad mellan olika körprogram som standard. Att toppversionen också skulle få över 600 hästkrafter var redan bekräftat. 639, för att vara exakt, och ett vridmoment på hela 1.130 Nm. Med det klarar Macan Turbo 0–100 km/h på 3,3 sekunder, toppfarten är 260 km/h och räckvidden här 59,1 mil.
Elektroniskt styrda Porsche Traction Management reagerar inom 10 millisekunder om hjulen slirar och ska säkerställa att kraften i motorerna kommer till sin rätt på vägen. Hos Macan Turbo hittas också en elektroniskt styrd differentialspärr på bakaxeln för bättre grepp och körstabilitet. Som tillval går det att få styrning på bakaxeln med en vinkel på upp till 5 grader. Med det får Macan en vändradie på 11,1 meter och mer stabilitet när det går undan på vägen.
Även laddningen är snabb med en effekt på upp till 270 kW tack vare PPE-plattformens 800-voltsteknik. Med det kan du fylla batteriet från 10 till 80 procent på 21 minuter. Vid snabbladdare med lägre effekt delas batteriet upp i två ”banker” med en spänning på 400 volt som kan laddas med upp till 135 kW och ombordladdaren är på 11 kW.
Mer plats tack vare eldrift
Plattformen PPE och den elektriska drivlinan ger också fördelar på insidan. Jämfört med förra generationens Macan har Porsche lyckats sänka sittpositionen fram med upp till 28 millimeter och 15 millimeter i baksätet, där det även finns mer plats för benen. Bagaget har också vuxit och rymmer upp till 540 liter. Utöver det hittas en frunk på 84 liter och det går att dra släp på två ton.
Den digitala instrumenteringen utgörs av en skärm på 12,6 tum bakom ratten samt en på 10,9 tum ovanför mittkonsolen för infotainmentsystemet som drivs av Android Automotive OS. Som tillval går det att få ännu en skärm på 10,9 tum där passageraren fram kan ändra inställningar eller kolla på film.
Helt digital är användarupplevelsen inte och Porsche har behållit fysiska knappar för klimatanläggningen. En ljuslist som sträcker sig från dörrarna över instrumentbrädan ska både skapa stämning med olika färger och kommunicera med föraren.
Leveranserna väntas dra i gång under andra halvan av i år. Priset för Porsche Macan 4 börjar på 980.000 kronor, för versionen Macan Turbo från 1.310.000 kronor.
Modell | Effekt | Toppfart | 0-100 km/h | Batteri (brutto) | Räckvidd | Pris |
Macan 4 | 300 kW | 220 km/h | 5,2 sek | 100 kWh | 613 km | 980 000 kr |
Macan Turbo | 470 kW | 260 km/h | 3,3 sek | 100 kWh | 591 km | 1 310 000 kr |