Mer flexibel och längre räckvidd – Mercedes uppdaterar eSprinter
Carl Undéhn
6 feb 2024
Mercedes har uppdaterat sin eldrivna transportbil eSprinter som nu börjar säljas i Sverige med ett pris från 658.000 kronor, exklusive moms. Den nya versionen är uppbyggd kring tre moduler med motorn placerad direkt på bakaxeln i den bakre modulen och batteriet i modulen i mitten. Genom det ska nya eSprinter vara lika flexibel som den dieseldrivna varianten när det kommer till olika påbyggnader.
Som sluten transportbil erbjuds nya eSprinter i två längdutförande och med två olika höjder för en total lastvolym på upp till 14 kubikmeter. Utöver det går det även att hänga på ett släp på upp till två ton. Motoreffekten är på antingen 134 eller 201 hästkrafter.
Batteriet är nu av typen litiumjärnfosfat, LFP, och tillverkas alltså utan både kobolt och nickel. Det går att välja bland de tre storlekarna 56 kWh, 81 kWh eller hela 113 kWh. Med det största batteriepaketet anges WLTP-räckvidden för nya eSprinter till 44 mil. Men då det handlar om ett fordon som ofta används för transporter i stan lyfter Mercedes även fram att den beräknade räckvidden i stadsmiljö är längre än så, nämligen 53 mil.
Ombordladdaren är på 11 kW och snabbladdning är möjligt med en effekt på upp till 115 kW. Mercedes anger däremot inga tider för att ladda från 10 till 80 procent.
Bromsregenereringen går att ställa i tre steg, eller låta ett autoläge själv reglera bromskraftåtervinningen med hjälp av data från navigering, kamera och radar. Utöver det kommer eSprinter med röststyrning genom den senaste versionen av Mercedes infotainmentsystem MBUX.