BMW ”ökar takten” när andra bromsar omställning till eldrift
Carl Undéhn
13 maj 2024
De senaste dagarna har det kommit lite olika budskap från biltillverkare kring målen för omställningen till eldrift. Ford öppnar för att fortsätta sälja hybridmodeller i Europa även efter 2030. Tidigare har tillverkaren tidigare sagt att de endast ska sälja helt eldrivna modeller från det året. Även Mercedes svenske chef Ola Källenius gjorde häromdagen klart att fossilbilar och elbilar intar samma ställning hos tillverkaren. Om efterfrågan är där kommer Mercedes därför sälja modeller med förbränningsmotor även efter 2030 i Europa.
Från BMW hörs däremot andra toner. Den tyska tillverkaren har ofta kritiserats för att inte satsa tillräckligt på eldrift. I stället för modeller som utvecklats som elbilar från grunden har BMW haft en strategi där modeller erbjuds med olika drivlinor – el, bensin, diesel eller hybrid.
Först med lanseringen av nästa generations elbilar ”Neue Klasse” nästa år kommer modeller byggda med en elbilsplattform. Och BMW:s chef Oliver Zipse meddelar nu att de inte har några planer på att ändra sin strategi kring elbilar.
– Vi fortsätter att öka takten inom eldrift i en takt som knappast någon av våra konkurrenter kan matcha, sa han under en presentation av BMW:s senaste siffror.
Oliver Zipse beskrev också omställningen till eldrift som är det som kommer driva på hela bilbranschen. Och BMW-chefen känner nog att de har vind i seglen. Jämfört med flera av sina konkurrenter både i Tyskland och andra europeiska länder har BMW:s elbilar sålt bättre i Kina. Totalt levererade BMW förra året 83.000 helt eldrivna modeller, när även de av BMW ägda märkena MINI och Rolls Royce räknas in. Det innebär en ökning med 28 procent jämfört med året innan och totalt stod de eldrivna modeller för 14 procent av leveranserna.