Tillbaka till rötterna – DS planerar eldriven Citroën DS
Carl Undéhn
22 maj 2024
Citroën DS hör till en av bilvärldens främsta klassiker, både vad gäller design och delvis udda, delvis finurlig teknik. Idag är DS namnet på Citroëns lyxigare märke med egna modellerna. Någon direkt koppling till originalet är svårt att finna. Men det är något som enligt DS-chefen Olivier François är på väg att ändras. I en intervju med brittiska Auto Express uppger han det arbetas på en ny eldriven flaggskeppsmodell som ska inspireras av Citroën DS.
Om formerna hämtas från de olika versioner som tillverkades mellan mitten av 1950-talet och fram till 1975 kan vi räkna med aerodynamisk kaross som grund för en lång räckvidd. Redan ursprungliga Citroën DS kom till exempel med täckta bakhjul för minskat luftmotstånd.
– Det finns några få bilar i fordonshistorien som har blivit ikoniska för att de är extremt aerodynamiska. Om vi kan knyta an till detta design-DNA kan vi få den snyggaste och, ännu viktigare, den mest meningsfulla aero-designade elbilen i en värld av nya varumärken där vi själva är ett nytt varumärke. Men vi har ett mycket etablerat DNA, säger Olivier François till Auto Express.
Som en del av Stellantiskoncernen har DS tillgång till den nya elbilsplattformen STLA Large. Utifrån det kan vi räkna med en räckvidd på 70 mil och även snabb laddning tack vare plattformens 800-voltsteknik.
En stor dos komfort är också att vänta, något som var ett signum för ursprungliga Citroën DS som var en pionjär inom att använda gashydraulisk fjädring. Något som även gjorde det möjligt att höja och sänka bilen. Något som inte borde få saknas hos en modern version av Citroën DS.
– Jag älskar fortfarande idén med den hydrauliska upphängningen. Inte bara för att kunna sänka bilen när man kör, utan även för att höja den och underlätta insteget. Jag menar, folk älskar suvar för det, säger han till Auto Express.