BYD Seal får snabbare laddning med 800-voltsteknik
Carl Undéhn
17 jul 2024
Sedanen Seal är kinesiska BYD:s utmanare till Teslas Model 3. Försäljningsmässigt har den ännu inte kunnat mäta sig med Model 3, som förra året registrerades i drygt 3.000 exemplar jämfört med endast 22 exemplar av BYD Seal.
Kanske kan det komma att ändras, för i augusti kommer BYD visa en uppdaterad version av sedanen som då ska få snabbare laddning genom ett 800-voltssystem. Det uppger kinesiska medier med hänvisning till en post på sociala medier från Zhang Zhuo som är ansvarig för de så kallade Ocean-modellerna hos BYD som alla har namn inspirerade av havet.
Hur mycket snabbare och med vilken effekt det kommer gå att ladda nämns inte. Dagens version av BYD Seal kan ladda med upp till 150 kW. Som tidigare kommer de att använda BYD:s egenutvecklade LFP-batteri Blade som kommer erbjudas i storlekarna 61 eller 81 kWh för en räckvidd på 51 respektive 65 mil, då enligt den kinesiska körcykeln.
Den nya versionen uppges få namnet BYD Seal 07 och kommer använda sig av tillverkarens senaste elbilsplattform 3.0. Förutom snabbare laddning ska kommer en ny instegsversion av den bakhjulsdrivan versionen med en effekt på 170 kW.
Yttermåtten med en längd på 4,8 meter ändras inte, men karossen får några kosmetiska förändringar med bland annat något omarbetade strålkastare fram och bak, nytt emblem baktill samt nya fälgar. En större nyhet är att BYD Seal 07 kommer få en Lidar-radar på taket för mer avancerade självkörande funktioner än dagens version.
När den uppdaterade versionen av BYD Seal kommer hit och vad priset då blir är ännu oklart. Dagens version av BYD Seal börjar på 579.900 kronor för den bakhjulsdrivna versionen.