Annons:

Snart premiär för BYD Sealion 7 med dubbelladdande teknik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 okt 2024

Under den senaste upplagan av bilsalongen i Paris för två år sedan dominerade de kinesiska tillverkarna på mässgolvet. Vid årets mässa, som drar igång nästa vecka, kommer flera europeiska tillverkare och även Tesla att vara på plats. Men så klart även kinesiska märken som BYD. De kommer bland annat premiärvisa den europeiska versioner av sin 4,83 meter långa elsuv Sealion 7 som blir en utmanare till Sveriges just nu mest sålda bil Tesla Model Y.

Med den tar BYD också ett kliv upp vad gäller tekniken och sjölejonet kan ladda betydligt snabbare än tillverkarens tidigare lanserade modeller här. Den använder BYD:s senaste elbilslattform 3.0 Evo och tillverkarens egna LFP-batteri Blade med cellerna monterade direkt i bilens bärande struktur och bidrar till att sänka vikten.

Två batteristorlekar erbjuds, där det mindre på 71,8 kWh ger en räckvidd på 55 mil, enligt den kinesiska körcykeln, och kan snabbladdas med 170 kW. Med det större batteriet på 80,6 kWh anger BYD en räckvidd i Kina på 61 mil och det kan snabbladdas med 240 kW. Tiden för att ladda från 10 till 80 procent anges till 25 minuter. Bilen uppges också komma med en teknik kallad ”dual gun”, där det går att koppla in två laddkablar samtidigt för att höja laddeffekten till nästan 500 kW.

BYD Sealion ska bjuda på komfort med adaptiva dämpare och ett egenutvecklat system för att hålla karossen upprätt även vid extrem körning. Instegsversionen är bakhjulsdriven med en elmotor på 170 kW (231 hk), samt ytterligare en bakhjulsdriven version med en effekt på 320 kW (313 hk). Utöver det finns det en fyrhjulsdriven version med dubbla elmotorer som har en gemensam effekt på 390 kW (530 hk). Med det ska 0-100 km/h vara avklarat på 4,2 sekunder.

Om alla tre versioner är tänkta att lanseras i Europa är ännu oklart. Det har heller inte meddelats något lanseringsdatum eller pris ännu.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!