Det krävs för att nya batteritillverkare som Northvolt ska lyckas
Carl Undéhn
31 okt 2024
Northvolt dras med ekonomiska problem och en stor orsak är att tillverkningen av battericeller inte kommit igång i den takt som var planerad. Scanias chef Christian Levin har bland annat sagt att de försenade leveranserna av celler från Northvolt har försenat deras satsning på eldrivna lastbilar med ett år. Och problem när det kommer till att skala upp produktionen är något som den svenska batteritillverkaren inte är ensam om, visar en studie från det tyska forskningsinstitutet Fraunhofer som sammanfattas av nyhetsbrevet OmEV.
Enligt den dras batteritillverkare under de första åren av en kassationsgrad – alltså ett spill i produktionen – på mellan 15 och 30 procent. Även efter fem år uppges spillet uppgå till 10 procent. För att sätta det i perspektiv pekar forskarna på en uträkning som visar att en procent spill i produktionen av battericeller innebär en kostnad på 30.000 euro om dagen.
Ytterligare en utmaning med batteritillverkning är att mycket som kan gå fel inte märks vid självs produktionen utan först vid ett senare tillfälle. För en oerfaren tillverkare som Nortvolt och andra i Europa och USA som nu ger sig in i batteritillverkning kan det innebära en både tuff och dyr inlärningsprocess när produktionen skalas upp. En sätt att minska risken för fel i produktionen är att fram så kataloger över möjliga fel (error catalogs) och etablera effektiva system för att övervaka maskinerna som används.
De asiatiska batteritillverkare som idag dominera marknaden har där mer erfarenhet att luta sig emot. För att möta det menar forskarna att de nya aktörerna på marknaden måste fokusera på att höja kompetensen hos sina anställda. Ett initiativ för att öka kompetensen görs bland annat av Högskolan Väst i Trollhättan som erbjuder gratis kurser online i elektroteknik. Ett erbjudande som däremot få har nappat på hittills, som vi har rapporterat om tidigare.