Så ska Alpine göra eldrivna A110 lättare än konkurrensen
Carl Undéhn
17 jan 2025
Ett kännetecken för bilar från Alpine är att motorer utan vansinnigt många hästkrafter har kompenserats med en låg vikt med en sportig körupplevelse som resultat. Ett koncept som ställs på sin spets när det kommer till elbilar, där batteriet orsakar en ordentligt viktökning.
Alpine håller ändå fast vid taktiken. När dagens enda bensindrivna modell A110 ersätts av en eldriven version nästa år ska även det bli en lättviktare.
– Nästa A110 kommer att vara lättare än en jämförbar bil med förbränningsmotor, men utan att kompromissa med prestandan, säger Luca de Meo, som är chef för Renault som äger Alpine, till brittiska Autocar.
För att lyckas med det riskerar eldrivna A110 att bli en dyr historia. För enligt Luca de Meo måste de ta fram vad han kallar en skräddarsydd arkitektur för modellen. Vilket naturligtvis kostar mer än att använda teknik från Renault, som med A290 som är baserad på Renault 5 (läs våra provkörningar av A290 här och Renault 5 här).
Den eldrivna versionen uppges även utseendemässigt få mycket gemensamt med nuvarande A110. Helt enkelt för att den måste ska se ut så och som jämförelse menar Luca de Meo att Porsche ju inte bygger en fyrkantig 911.
Alpine är på väg att bli ett helt eldrivet märke och ska lansera en rad nya modeller som ska locka en yngre målgrupp. Efter A290, som ännu inte fått något svenskt pris, kommer den större A390 som ska bli en prestandas och visades som koncept förra hösten.