Det krävs för att kinesiska elbilar ska sälja i Europa
Carl Undéhn
5 feb 2025
På kort tid har en rad kinesiska tillverkare börjat sälja elbilar i Sverige och Europa. Hittills utan att göra särskilt stort avtryck i statistiken över nyregistrerade bilar. Och även om EU-kommissionen för att marknaden svämmas över av billiga elbilar från Kina är priserna på många av de som säljs här inte nämnvärt lägre än motsvarande modeller från andra tillverkare.
Och just priserna är det största hindret för att få européerna att köpa kinesiska elbilar, visar en ny studie från den brittiska analysfirman Escalent. I slutet av förra året tillfrågades 1.600 nybilsköpare i Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien och Tyskland om deras inställning och intresse för nya, kinesiska märken.
Och svaren visar tydligt att priset är avgörande för att överväga ett köp. Enligt studien måste BYD, MG, Nio, Xpeng och andra kinesiska märken sänka sina priser med nästan en tredjedel – eller i genomsnitt 27 procent – för att få fart på försäljning.
Bäst chanser att locka köpare har de kinesiska märkena enligt studien bland unga bilkunder. Bland de tillfrågade som var under 35 år svarade var femte att ett ett 10 procent lägre pris räcker för att de ska överväga att välja en kinesisk bil framför en likvärdig från en av de traditionella biltillverkarna.
Den yngre målgruppen känner också i större grad till märkena Chery, Nio och Xiaomi (som inte säljer sin elbil SU7 i Europa i dag, däremot mobiltelefoner). Bland de över 35 år var märkena Byd och MG de som flest tillfrågade kände igen. Bland alla tillfrågade var också MG, Byd och Polestar de mest bekanta.
Studien visar också att det finns ett intresse för bilar från de kinesiska tillverkarna. En av fem som deltog i undersökningen svarade att de ”troligen” eller ”definitivt” kan överväga att köpa ett kinesiskt märke.