Annons:

Kias PV5 – allt från camping till hantverkarbil

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

27 feb 2025

Det säljs cirka 700 000 skåpbilar av storlek mindre per år i Europa. Vid sidan av de som går i yrkestrafik är det cirka 20 procent av dessa som säljs till privatkunder där de är bestyckade med sittplatser istället för skåp. Det rör sig alltså om hantverkarbilar som kan fungera i persontransportsyfte. Tänk Volkswagen ID Buzz.
Här vill Kia vara med och konkurrera. På en mycket modulär plattform med cell-to-pack-teknik presenterar de nu sin första produkt i segmentet: PV5. Den kommer i tre utföranden, PV5 Cargo, Passenger och Chassis Cab.

Med plats för fem, i konfigurationen 2-3-0. Den kallas PV5 Passenger.


Den får även två olika batteristorlekar 51,5 kWh eller 71,2 kWh NCM-batteri (nickel, mangan och kobolt). Motorns effekt är lägre än i Kia EV3, som har 150 kW. PV5 blir bestyckad med en 120 kW frontmotor som ger ett vridmoment på 250 Nm. Räckvidden med stora batteriet uppgår till 400 km WLTP. Snabbladdningstid går på 30 minuter för en laddning på mellan 10 och 80 procent.
PV5 Passenger kan konfigureras med olika säteskonfigureringar som enligt Kia ”kan optimeras för passagerare, bagage eller camping”. Kunden kan med andra ord välja mellan exempelvis 2-3-0 eller 1-2-3. Utrymmet bredvid föraren kan alltså används som ett utökat förvaringsutrymme.
Den variant som vi fick kika på i Barcelona under Kia EV-Day var konfigurerad med 2-3-0. Vi slog oss ner i baksätet och jisses, här finns det gott om plats.

En sjutumsskärm bakom ratten. I mitten sitter en 12-tummare.


Och mycket bra stolar med bra ergonomi, fotstöd, men också många fiffiga förvaringsfack.
Framsätena är lika trevliga de. Framför föraren hittar vi istället för Kias vanliga dubbla 12-tummare en 7-tums skärm framför ratten och en central 12,9-tumsskärm.
Som familje-buss, eller MPV, multipurpose vehicle är den onekligen attraktiv. Man kan också fälla sätena och få ett plant golv med en tillsats. Och till skillnad från Volkswagen ID Buzz har den så kallat camping mode. Man kan ha luftkonditioneringen på hela natten om man vill campa.
Dessutom går den att få meed tonade rutor.

Väl tilltaget baksäte med oceaner av utrymme.


Det är bara att slänga in madrassen och ge sig ut på campingtur. Med yttermått på 4,7 meter längd, 1,89 meter bredd och 1,9 meter höjd kan man parkera precis var som helst. En längre version med utökade campingmöjligheter ska komma nästa år.
Som cargo-version kommer den som standard, men också lång och med high-roof. Lastkapaciteten är upp till 5,1 m3 (high-roof).

Passenger-modellen i två färger. Motorn är på 120 kW, vilket inte kommer att göra den till snabbast i korsningen, vi gissar på strax över 10 sekunder från noll till hundra. Grundarkitekturen har ett batteri med cell to pack, men enligt Kia kommer det ändå att gå att byta ut trasiga celler.


Fint är också att det finns ett ”vägguttag” i lastutrymmet för olika verktyg och maskiner och lastskenor på innerväggar där lasten säkras med fästanordningar. Den tredje varianten, PV5 Chassis Cab, består av en hytt där den bakre delen kan anpassas med allt från pick-up, skåp och kylbox till camper-van.

Utrymmet i Cargo-versionen. Här ryms 5,1 kubikmeter.


Kia kallar det Kia Flexible Body System vilket är en modulär sammansättning av karosskomponenter.
För yrkesanvändning har Kia även ett öppet dataprotokoll vilket gör att externa partners kan installera appar i PV5. Operativsystemet är Android Automotive OS-baserat.
Försäljningen av PV5-modellerna inleds i Korea och Europa under andra halvåret 2025, följt av lanseringar på andra marknader under 2026. Ombyggnadsmodellerna kommer att börja produceras mellan 2025 och 2026. Förbeställningar förväntas inledas under första halvåret i år för de koreanska och europeiska marknaderna. De svenska priserna väntas bli klara under våren och de första bilarna levereras i slutet av 2025.

Fakta: Kia PV5

Pris: Ej klart.
Batterikapacitet: 51,5 eller 71,2 kWh.
Räckvidd: upp till 400 km.
Snabbladdning: ingen uppgift, 10–80 procent på 30 minuter.
Ombordladdning: 11 kW. Vehicle to Load.
Drivning: Framhjulsdrift.
Effekt: 120 kW.
Vridmoment: 250 Nm.
0–100 km/h: Ingen uppgift.
Topphastighet: Ingen uppgift.
Yttermått LxBxH: 469,5×189,5×192,3 cm.
Axelavstånd: 299,5 cm.
Bagage: 5,1 kubikmeter för skåpversionen.
Dragvikt: Ingen uppgift. 
Tjänstevikt: Ingen uppgift.

Annons: