/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FNorthvolt-Ett-2022.jpg)
Nya uppgifter: därför blir det svårt att sälja Northvolt
Carl Undéhn
28 apr 2025
Det var i mitten av mars som batteritillverkaren Northvolt kastade in handduken och ansökte om konkurs för alla sina svenska verksamheter. Trots det fortsätter arbetet med att framställa battericeller i fabriken Northvolt Ett i Skellefteå. Enligt uppgifter till Dagens Nyheter kommer fabriken leverera celler till Scania i alla fall fram till sista maj. Det ska också vara lastbilstillverkaren som håller igång produktionen och vara drivande i det, till skillnad från andra investerare.
Och att verksamheten hålls igång är viktigt för att lyckas med målet att hitta en köpare som kan driva vidare projektet. Men en utmaning vid en eventuell affär är att Northvolt har stora lån, vilket i praktiken innebär att det är långivarna som äger stora delar av Northvolt. I en sammanställning från Sveriges Radio handlar det om totalt 17 långgivare där Europeiska Investeringsbanken (EIB) är den största.
EIB har gett lån till Northvolt i flera omgångar genom åren. 2018 gavs ett lån på 52,5 miljoner euro till en demonstrationsanläggning och senare ytterligare 319 miljoner euro för att bygga fabriken Northvolt Ett. I början av 2024 bekräftade EIB ytterligare ett lånepaket på 943 miljoner euro för utbyggnaden av gigafabriken i Skellefteå, pengar som aldrig betalades ut.
Enligt Sveriges Radio för konkursförvaltaren diskussioner med EIB, som är positiva till batteritillverkning i Europa. I slutändan måste EIB och även andra långivare godkänna en affär med en eventuell köpare.