/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FGibraltar-Candela01.jpg)
Svenska elbåten Candela ”flyger” över Gibraltarsundet
Carl Undéhn
30 maj 2025
Svenska Candela tillverkar eldrivna bärplansbåtar som genom att lyfta ur vattnet vid en hastighet på över 17 knop lyfter ur vattnet. Med det minskas energin som behövs med upp till 80 procent jämfört med en vanlig elbåt.
Sedan 2022 samarbetar Candela med Polestar och använder bland annat ett batteri på 69 kWh från biltillverkaren. En Candela C-8 Polestar Edition har nu varit ute på en tur på Medelhavet och då korsat Gibraltarsund mellan Spanien och den spanska enklaven Ceuta i Nordafrika. Något som enligt tilleverkaren är första gången som en eldriven båt genomföra en interkontinental resa. Resan var en sträcka på 24 sjömil, eller 44,5 kilometer, och tog en timme att genomföra. Efter att ha laddat batterierna på den afrikanska sidan återvände båten till Spanien.
Med resan vill Candela visa på möjligheten att sätta in eldrivna färjor på sträckan och då mer flexibla sådana än de stora dieselfärjor som idag körs. De eldrivna båtarna från Candela presenteras också som ett billigare alternativ. Under överfarten förbrukades 40 kWh, vilket företaget uppger ha kostat 8 dollar. Som jämförelse nämns att en båt med dieselmotor skulle behövt 50 liter diesel, till en kostnad av 90 dollar.
– Det finns ett tydligt behov av ytterligare snabba, rena och effektiva resealternativ över Medelhavet – och av direktlinjer som inte skulle vara ekonomiskt lönsamma med större, konventionella fartyg, säger Gustav Hasselskog som är vd för Candela och själv genomförde den interkontinentala överfarten.
Han menar också att företagets bärplansbåtar är ett bra alternativ som mindre färjor då tekniken ska minska risken för sjösjuka, vilket annars kan vara ett problem för mindre båtar i de starka strömmarna som uppstår i Gibraltarsundet. Candelas så kallade hydrofoilsystem styrs av datorer som med hjälp av sensorer justerar bärplaneran upp till 100 gånger per sekund.
– Den fungerar ungefär som flygledaren i ett modernt stridsflygplan och fungerar mycket bra. Vi kände inte av vågorna, medan fotobåten studsade runt en hel del, säger Gustav Hasselskog.
Sedan förra hösten testas också modellen P-12 i kollektivtrafiken från Storstockholms Lokaltrafik och trafiker mellan Klara Mälarstrand vid Stadshuset och Tappström på Ekerö.