Annons:

Nu med eldrift – Mercedes eSprinter byggs om till Glassbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 jun 2025

Sommarlovet är igång och till det hör naturligtvis glassbilens klassiska melodi. En musikslinga som nu kan avnjutas utan störande motorljud när Glassbilen börjar använda eldrivna Mercedes eSprinter. De ombyggda transportbilarna väger in på 4,25 ton. Sedan förra året kan företaget ansöka om dispens att framföra eldrivna transportbilar med en vikt på upp till 4,25 ton med B-körkort. Tack vare det kan eldrivna eSprinter trots sitt batteri lasta lika mycket som versioner med dieselmotor.

– 85 % av alla våra bilar är Mercedes-Benz Sprinter och vi nu kan vi ha exakt samma påbyggnad på de eldrivna bilarna som på de med dieselmotor, säger Henrik Wessen som är fleet manager på Hemglass Sverige.

Beroende på batteripaket har eSprinter i normalt utförande en räckvidd på upp till 44 mil. Hur långt versionen som är ombyggd till Glassbil tar sig på en laddning framgår inte. Men med fasta turer som de kör är det enligt Hemglass enkelt att planera rutterna och laddning.

– Totalt sett är det också en bra ekonomi. Bara på skatt och service sparar vi tusentals kronor i månaden och med smarta elpriser är energin också mycket billigare än med en dieselbil, säger Henrik Wessen.

Först ut är två eSprinter ombyggda till Glassbilen och en av dem tas nu i bruk i Kristianstad. Till år 2030 är planen att större delen av de Glassbilar som Hemglass har ska vara eldrivna. Avgörande för det är att dispensen med att kunna köra eldrivna transportbilar på 4,25 ton med B-körkort blir kvar.

Annons:
Annons:
Annons: