/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FRenault-5-laddstation-webb01.jpg)
Siffror visar – så presterar elbilens batteri i extremvärme
Carl Undéhn
24 jun 2025
Här på våra breddgrader är det främst kyla vi talar om som något som påverkar räckvidd samt laddningen hos våra elbilar. I andra delar av världen är extremvärme något som kan behövas ta med i beräkningen. Något som kan vara bra att veta för de av er som planerar en resa till södra Europa nu i sommar.
För även värme kan påverka batteriet och elbilens räckvidd. Hur mycket och hur värmepåverkan skiljer sig åt mellan olika modeller presenteras nu av det amerikanska leasingbolaget Recurrent Auto. Företaget har analyserat data från vad som uppges vara tiotusentals bilar de haft i sitt system genom åren. Enligt datan är Audi e-tron elbilen som förlorar minst räckvidd i sommarvärmen. Det ska sägas att det handlar om höga temperaturer på 90 och 100 fahrenheit, vilket motsvarar 32 respektive 38 grader celsius. Temperaturer som ändå är att räkna med för den som ger av sig ned mot Medelhavet i sommar.

Enligt datan minskar räckvidden på 48 mil hos Audi e-tron till 47 mil vid 32 grader, alltså knappt en knappt märkbar skillnad. Faktum är att hos nästan alla de 21 modeller som listas – bland annat BMW i4, Ioniq 5, Tesla Model 3 och Kia EV6 – är minskningen av räckvidd inte särskilt stor vid en temperatur på upp till 38 grader. Men när klimatanläggningen får jobba hårt för att kyla passagerarna drar det en del ström, så en viss minskning av räckvidden är att räkna med. Företaget uppmanar också bilägare att inte lämna sin elbil med endast några få procent kvar i batteriet i extrem värme, då det går åt energi till att kyla batteriet.