/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2Fbmw_iX3_neue_klasse_pre-10.jpg)
BMW iX3 Neue Klasse – kör in utsläpp från tillverkning på ett år
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
4 aug 2025
Vi har varit på en exklusiv förhandsvisning av BMW iX3 Neue Klasse, men fram till 5 september är det embargo på själva bilen. Vad som däremot släpps nu är vilket klimatavtryck bilen har – och det är imponerande siffror BMW kommunicerar.
Under presentationen av BMW iX3 Neue Klasse i München i somras fick vi ta del av arbetet med att få ner utsläppen vid tillverkningen av den kommande modellen.
Många elbilsskeptiker menar fortfarande att tillverkningen av elbilar ger lika eller större utsläpp än en bensinbil sett till hela bilens livslängd. Det är inte sant. Men det att elbilar ger större utsläpp vid produktion är däremot sant. Men där det är svårt att få ner utsläppen för en bensinbil kan man i teorin tillverka en elbil helt utan utsläpp, något som Polestar har gett sig den på att klara av.
Det finns helt enkelt åtgärder att vidta för att få ner utsläppen. Och BMW har gjort en hel del för att deras kommande iX3:a ska produceras med grön energi och så här ser siffrorna ut:
För att nå en brytpunkt jämte fossilversion av BMW X3 krävs endast 1750 mils körning, om bilen laddas med grön el, det vill säga om bilen körs i Sverige. Med den europeiska elmixen, där el från kolkraftverk är vanligare krävs det enligt BMW 2150 mils körning för att iX3:an ska ha ”kört igen” de större utsläppen vid tillverkningen jämte en fossilvariant. I Europa där genomsnittliga körsträckan per år är 1850 mil sker det alltså inom ett år om bilen laddas med grön energi.
Utsläppssiffrorna vid tillverkningen av de olika biltyperna:
BMW med förbränningsmotor: 9,9 ton CO2e
BMW iX3: 13,5 ton CO2e
Totala utsläppen efter 20 000 mils körning:
BMW med förbränningsmotor: 52,8 ton CO2e
BMW iX3: 23,0 ton CO2e (baserat på europeisk elmix), 14,66 ton CO2e vid användning av förnybar el
Det innebär att en elbil från BMW:s Neue Klasse har cirka en fjärdedel så stora utsläpp som en bensinvariant om den körs i Sverige.
BMW har nått dessa siffror, som får sägas vara branschledande, genom flera åtgärder, battertillverkningen sker med grön el till största delen, främst i de europeiska fabrikerna. Man har lyckats få ner koldioxidutsläppen med 42 procent per kWh. Flera åtgärder i leveranskedjorna har vidtagits vilket har gett en utsläppsminskning med 35 procent. Återvunna material hittas på flera ställen, bland annat i aluminiumfälgar och andra metalldelar, som motorhuven. Stora delar av klädsel och plastmaterial kommer från PET-flaskor och maritim plast.
Vad som sticker ut i BMW:s presentation – för de flesta biltillverkarna har återvunna plastmaterial och även delar av metallerna i sina bilar i dag – är att de hävdar återvunna metaller i batterierna. Upp till 50 procent av batterimaterialen är återvunna.
Fabriken i Debrecen, som ligger i Ungern där iX3 börjar tillverkas har bestyckats med solpaneler och har minskade utsläpp med två tredjedelar jämte andra batterifabriker.
Vägen mot helt CO2-neutrala elbilar är dock lång, men BMW siktar på att få ner sina totala utsläpp med 40 megaton till 2030 och vara klimatneutrala till 2050.
Det är nog ingen vågad gissning att BMW tidigare siktat på att vara i paritet med en bensinbil i tillverkningen genom att köpa gröna batterier från Northvolt, men när de nu får förlita sig på kinesiska batteritillverkare har de inte nått i mål, men en bra bit.