/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FAMG-GT-XX-Nardo01.jpg)
Jorden runt i 300 km/h – AMG hårdtestar sitt elbilskoncept
Carl Undéhn
25 aug 2025
AMG har hittills nöjt sig med att modifiera befintliga eldrivna modeller från ägaren Mercedes. Men det är även helt egna modeller på gång och tidigare i år fick vi se konceptet AMG GT XX som var en uppvisning i både design och teknik. Bilen kommer med tre elmotorer, varav de båda på bakaxeln är så kallade axialflödesmotorer, som har en gemensam effekt på 1.000 kW, eller 1.360 hästkrafter. I botten hittas ett nyutvecklat batteri som kan laddas med upp till 850 kW och har en kemi som består av nickel, kobolt, mangan och aluminium samt en anod med hög andel kisel.
För att visa vad AMG GT XX klarar av i verkligheten togs två exemplar av bilen till den italienska testbanan Nardò. Under testerna slog AMG GT XX 25 nya långdistansrekord, till exempel genom att köra 5.479 kilometer under 24 timmar – vilket är den längsta sträcka som en elbil lyckats köra under ett dygn. Ett rekord som slogs med råge, då det var över 1.500 kilometer mer än det tidigare rekordet.

Konceptet kördes också en sträcka på 40.075 kilometer, vilket motsvarar ett varv runt jorden utmed ekvatorn. För det behövde AMG GT XX 7 dagar, 13 timmar, 24 minuter och 7 sekunder. Testerna genomfördes under extrema temperaturer på över 35 grader i skuggan. Då utsattes bilens system för hårda utmaningar, eftersom bilen under större delen av tiden kördes i 300 km/h för att direkt därefter snabbladdas med en effekt på 850 kW.

För övrigt: AMG framhåller att konceptet klarar betydligt högre hastigheter än 300 km/h. Men innan testerna genomfördes hade analyser kommit fram till att just 300 km/h skulle vara den ”bästa balansen mellan hastighet och laddningscykler” och alltså ge den snabbaste tiden för att köra de 40.075 kilometerna.
Totalt kördes 3.177 varv på banan av förare som bytte av varandra varannan timme.