/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FOla-Kallenius-Mercedes-Kuppenheim01.jpg)
“Inte genomförbart” – svenske Mercedeschefen vill ändra EU:s utsläppsmål
Carl Undéhn
27 aug 2025
Att det från 2035 endast får säljas nya utsläppsfria bilar inom EU är beslutat och klart. Men debatten kring saken fortsätter. Nu har den svenske Mercedeschefen Ola Källenius, som även är ordförande för de europeiska biltillverkarnas intresseorganisation ACEA, skrivit ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von det Leyen om att ändra på beslutet.
Brevet har skrivits under gemensamt av Ola Källenius och Matthias Zink, chef för underleverantören Schaeffler och ordförande för de europeiska underleverantörernas intresseorganisation CLEPA. ”Att uppfylla de strikta CO2-målen för bilar och skåpbilar för 2030 och 2035 är i dagens läge helt enkelt inte längre möjligt”, står det i brevet med hänvisning till att utsläppsgränserna ska sänkas stegvis fram till 2035 då endast nya utsläppsfria person- och transportbilar tillåts säljas.
Som argument pekar de båda cheferna på att trots ökat antal eldrivna modeller på marknaden står elbilarna idag för 15 procent av försäljningen sett till hela EU som en marknad. Utvecklingen skiljer sig kraftigt åt mellan olika länder och fram till sista juli i år stod elbilarna för 35 procent av nybilsregistreringarna.
Utöver försäljningen pekar Ola Källenius och Matthias Zink även på beroendet av batterier från Asien, olika takt i utbyggnaden av laddinfrastruktur i olika delar av EU samt osäkerheten kring tullar. De båda cheferna understryker att de stödjer EU-kommissionens mål om att unionen ska uppnå klimatneutralitet till år 2050 men skriver att ”elbilar kommer att leda utvecklingen, men det måste också finnas utrymme för (plug-in)hybrider, räckviddsförlängare, högeffektiva fordon med förbränningsmotor, vätgas och koldioxidfria bränslen”.
Inför att utsläppsgränserna i år skärptes för personbilar från tidigare 116 gram koldioxid per kilometer till 93,6 gram koldioxid per kilometer skrev Ola Källenius också ett öppet brev och varnade för risken att Europas biltillverkare inte kommer klara det och tvingas betala miljardböter. Efter förhandlingar med bilindustrin mjukades reglerna då upp. Fram till 2027 kan biltillverkare kompensera ett år med högre utsläpp mot ett år med lägre.