/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FeVitara-test-webb01.jpg)
Priserna klara – det kostar Suzukis första elbil
Carl Undéhn
2 sep 2025
Med eldrivna e-Vitara ger sig nu också Suzuki in i elbilsvärlden. Då i samarbete med Toyota, för e-Vitara delar teknik med nya Toyota Urban Cruiser och båda modeller byggs av Suzuki i en av deras fabriker i Indien.
Vi kunde provköra Suzuki e-Vitara redan förra året året (läs mer om det här) och nu släpps också priserna på kompaktsuven som alltså är märkets första elbil. De börjar på 389.900 kronor för den framhjulsdrivna versionen i utrustningsversonen Base. Här hittas ett batteripaket på 49 kWh för en räckvidd 34,4 mil och en elmotor med en effekt på 106 kW (144 hästkrafter).

Med utrustningsnivån Select kommer e-Vitara både med ett större batteri på 61 kWh för 42,6 mils räckvidd och en starkare motor på framaxeln med en effekt på 128 kW (174 hästkrafter). Priset börjar då på 419.900 kronor.

Suzuki Vitara var vid sin lansering 1988 en föregångare som en kompakt stadsbil med fyrhjulsdrift. Även med den eldrivna versionen tror Suzuki att de flesta kunder kommer välja den fyrhjulsdrivna versionen som kostar från 459.900 kronor i utförandet Select – enligt Suzuki är det Sveriges billigaste fyrhjulsdrivna elbil. Då hittas samma batteripaket på 61 kWh som här ger en räckvidd på 39,5 mil och med en extra elmotor baktill med en effekt på 48 kW ökar den gemensamma systemeffekten till 135 kW (184 hästkrafter).
Suzuki e-Vitara är 4,28 meter lång och har ett delbart baksäte som går att skjuta 20 centimeter enligt 60:40 för att öka volymen i bagaget från 306 liter till 320 liter. Frunk saknas och dragvikten är 750 kilo.
Suzuki e-Vitara går att beställa nu och leveranserna väntas dra igång i början av nästa år.