Front ingen ska missa – Mercedes teasar eldriven C-klass

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 sep 2025

När Mercedes i veckan visade nya eldrivna GLC lanserade de också ett nytt designspråk. Något som är mest tydligt i fronten, som inte längre är så rundad och strömlinjeformad som hos elbilarna EQS och EQE. Tvärtom, GLC har en stor och upprätt front som innebär att Mercedes vill återgå till en design med ett mer […]

När Mercedes i veckan visade nya eldrivna GLC lanserade de också ett nytt designspråk. Något som är mest tydligt i fronten, som inte längre är så rundad och strömlinjeformad som hos elbilarna EQS och EQE. Tvärtom, GLC har en stor och upprätt front som innebär att Mercedes vill återgå till en design med ett mer markerat uppträdande på vägen.

lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_panorama-1"});});
lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_mobil-1"});});

Nu teasas också den kommande eldrivna C-klass som som även den får en front med samma design som GLC. Inklusive den belysta grillen ”Iconic Grill”, som hos GLC utgörs av 942 kvadrater. Eldrivna C-klass delar också i övrigt teknik med elsuven GLC och blir därmed den andra modellen från Mercedes på den nya elbilsplattformen MB.EA. Detaljerna har ännu inte presenterats, men utifrån det vet vi i alla fall att C-klass kommer med ett 800-voltsystem för snabb laddning. Hos GLC går det att ladda med upp till 330 kW och därmed fylla dess 94 kWh stora batteri från 10 till 80 procent på 22 minuter.

Med en lägre kaross än GLC borde vi också kunna räkna med längre räckvidd än de 71,3 mil som fyrhjulsdrivna Mercedes GLC 400 4MATIC tar sig på en laddning. Drivlinan uppges vara samma som hos GLC, vilket betyder att de dubbla elmotorerna hos fyrhjulsdrivna C-klass kommer ha en systemeffekt på 360 kW (490 hästkrafter).

Utöver det väntas det även komma en bakhjulsdriven version med lägre effekt. Någon kombi av eldrivna C-klass ska Mercedes däremot inte ha några planer på. Den som vill ha en eldriven Mercedeskombi får därmed kika på CLA Shooting Brake.