Annons:

Hipster Concept – Dacia utmanar med enkelhet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 okt 2025

Dacia vill kunna erbjuda prisvärda bilar och som en del av det visas nu konceptet Hipster Concept, en liten och lätt elbil som säger sig vilja utmana en bilmarknad med allt större, tyngre och dyrare modeller. Som jämförelse nämns att Hipster Concept är 20 procent lättare än elbilen Dacia Spring, en modell som inte säljs […]

Dacia vill kunna erbjuda prisvärda bilar och som en del av det visas nu konceptet Hipster Concept, en liten och lätt elbil som säger sig vilja utmana en bilmarknad med allt större, tyngre och dyrare modeller. Som jämförelse nämns att Hipster Concept är 20 procent lättare än elbilen Dacia Spring, en modell som inte säljs på den svenska marknaden. Dacia Spring väger drygt 1 000 kilo, så utifrån det borde Hipster Concept alltså väga in på drygt 800 kilo, vilket är väldigt lite för en bil idag, oavsett drivlina.

Dacia Hipster Concept mäter tre meter på längden, och är därmed omkring en meter kortare än småbilar som Renault 5 (3,92 meter), Citroën ë-C3 (4 meter) och drygt 60 centimeter kortare än Fiat 500e. Dacia säger sig ändå ha lyckats klämma in plats för fyra personer samt ett bagage på upp till 500 liter. Även om det inte nämns rakt ut får vi utifrån bilderna på konceptet anta att det då handlar om lastvolym när sätena på andra raden är fällda. Utöver de 500 literna anger Dacia också en lastvolym på 70 liter, som antagligen är vad bagaget sväljer när alla fyra platser används.

På den avskalade insidan hittas också hållare för den egna mobiltelefonen, som agerar infotainmentsystem – en lösning som vi tidigare sett från Dacia. För att spela musik kopplas mobiltelefonen upp mot en högtalare i bilen via Bluetooth. Förutom att agera infotainmentsystem kan mobiltelefonen även användas som nyckel.

Med Hipster Concept presenterar Dacia även en del nya designlösningar som vi eventuellt får se hos kommande modeller. Fokus har legat på att skala bort för att minska materialåtgången och med det halvera klimatavtrycket jämfört med dagens elbilar. I framsätet hittas en bänk i stället för enskilda stolar och dörrhandtagen har ersatts av remmar.
– Hipster Concept har allt man behöver i en vardagsbil – och inget man inte behöver, säger produktchefen Stéphanie Chiron.

Bakljusen är placerade innanför bakrutan, så vi får hoppas att det även finns en klurig lösning för att hålla rutan ren så att de syns även under dagar när det ligger snömodd på vägen.

Någon information om elmotor, batteri, laddning eller räckvidd bjuds vi inte på. Dacia skriver att Hipster Concept har en räckvidd som är ”anpassad för vardagsbruk” och att de flesta förare ska behöva ladda två gånger i veckan. Som jämförelse: Dacia Spring, som i dag också presenteras i en uppdaterad version med ny drivlina, erbjuds med en elmotor på 70 eller 100 hästkrafter. Den tidigare versionen hade en räckvidd på drygt 20 mil, för den uppdaterade versionen anges ännu ingen räckvidd.