/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FFerrari-2024.jpg)
Fyra elmotorer och +1.000 hk – Ferrari avslöjar mer om elbilen
Carl Undéhn
9 okt 2025
I början av året kom det information om att Ferrari – till slut – skulle visa sin första helt eldrivan model idag, den 9 oktober. Riktigt så blev det inte, men idag har vi i alla fall fått veta mer om om modellen, som får namnet Ferrari Elletrica. Som väntat blir den något utöver det vanliga […]
I början av året kom det information om att Ferrari – till slut – skulle visa sin första helt eldrivan model idag, den 9 oktober. Riktigt så blev det inte, men idag har vi i alla fall fått veta mer om om modellen, som får namnet Ferrari Elletrica.
Som väntat blir den något utöver det vanliga och Elletrica kommer med fyra elmotorer, en vid varje hjul, som alla är av typen PSM. Tillsammans levererar de en effekt på 830 kW, eller 1.113 hästkrafter, och ett vridmoment på hela 8.000 Nm med Launch Mode aktiverat. Her det är möjligt att uppnå så högt vridmoment med elmotorn vid varje hjul kan ni läsa mer om här, där läsaren Jonathan kontaktade oss med en detaljerad förklaring efter att vi diskuterat saken i vår podcast Laddstationen.

Motorererna är egenutvecklade av Ferrari och har tagits fram med teknik från Formel 1. Något som enligt Ferrari bidrar till både det helga vridmomentet och att sänka vikten på komponenterna. De båda motorerna på framaxeln har en effekt på 105 kW var och kan rotera med 30.000 varv i minuten. De bakre motorerna är mer kraftfulla, har en effekt på 310 kW var och kan rotera med 25.000 varv i minuten. Tillsammans bidrar de till att Ferrari Elletrica klarar sprinten från 0–100 km/h på 2,5 sekunder. Toppfarten anges till 310 km/h.

Vi får också veta att batteriet är på 122 kWh och ska ge bilen en räckvidd på upp till 53 mil. Elletrica kommer också med ett 880-voiltssystem som gör det möjligt att ladda med en effekt på 350 kW. Som det tidigare kommit uppgifter om använder Ferrari ett system som ska göra det enkelt att ta ut och byta batteriet vid behov. De räknar kanske med att ägarna kommer att pressa cellerna hårt både vid laddning och körning.
Apropå körning, Ferrari Elletrica kommer med motorljud som till skillnad från andra elbilar inte är ett rent syntetiskt ljud. Här används i stället en teknik med sensorer som fångar upp ljudfrekvenser från drivlinan som förstärks. Enligt Ferrari enligt samma princip som en elgitarr fungerar. Utöver det går det att välja mellan tre olika körlägen – Range, Tour och Perfromance – som kan väljas mellan med paddlar på ratten.
Premiär väntas ske under nästa år och priset har ännu inte meddelats. Tidigare har det spekulerats kring ett pris som börjar på 500.000 euro.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FFerrari-2024.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F01%2FMaxPixel.freegreatpicture.com-Supercar-Car-Style-Motor-Auto-Vehicle-Ferrari-2932193.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FTwing06.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FTeaser-Volvo-EX60-sep-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FFormel-E-Gen4-04.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FHonda-N-One-e-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FPeugeot-Polygon-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FPolestar-4-Google-Lane.jpg)