EU:s drag mot Kina – vill skapa ny fordonsklass för småbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 nov 2025

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har fleragånger under det senaste året talat om att skapa vad som ibland kallats ena europeisk folkelbil. Nu har det kommit fler detaljer kring vad det egentligen handlar om och den 10 december uppges EU-kommissionen presentera sitt förslag. Det ska då gå ut på att skapa en ny fordonsklass […]

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har fleragånger under det senaste året talat om att skapa vad som ibland kallats ena europeisk folkelbil. Nu har det kommit fler detaljer kring vad det egentligen handlar om och den 10 december uppges EU-kommissionen presentera sitt förslag.

Det ska då gå ut på att skapa en ny fordonsklass för mindre bilar som kommer få lägre säkerhetskrav än dagens småbilar. Med det ska europeiska biltillverkare sporras till att utveckla mindre och billigare elbilar.
– Målet för tillverkarna är att lansera nya småbilar i prisklassen 15 000–20 000 euro på marknaden, och eftersom regelverksbegränsningar också påverkar priset kommer vi att skapa detta regelverk, meddelade EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne vid en mässa i Paris.

Med det vill EU-kommissionen både stärka den inhemska europeiska bilindustrin och möta konkurrensen från Kina. Detaljerna är ännu inte klara, men initiativet ser ut att påminna om de så kallade kei-cars som säljs på den japanska marknaden med stor framgång. Det handlar då om mindre bilar med en längd på upp till 3,4 meter och har en motoreffekt på upp till 47 kW, eller 64 hästkrafter. I gengäld har de lägre skatt och försäkringskostnader.

Med de nya reglerna kan japanska kei-cars eventuellt bra säljas här. Tidigare i år presenterade bland annat Honda en eldriven version an sin kei-var N-One, som då fick namnet N-One e (på bilden ovan). Häromveckan kom den även i en sportigare version som heter Super One.

Här i Europa väntas den nya bilklassen innefatta bilar med en längd på 4,2 meter, men det är inte bekräftat. Inte heller kring någon gräns för hur stark motorn får vara eller vilka säkerhetssystem som bilarna inom den nya klassen inte behöver ha har ännu meddelats.