/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FFormel-E-Gen4-04.jpg)
Snabbast hittills – här är nya Formel E Gen4
Carl Undéhn
6 nov 2025
Formula E har nu presenterat den senaste tävlingsbilen som får namnet Gen4. Och även om den utseende mässigt har en del likheter med den tidigare versionen GEN3 har det hänt en helt del både med med själva karossen och tekniken under den. Storleksmässigt har tävlingsbilen vuxit med till att nu vara 5,54 meter lång och […]
Formula E har nu presenterat den senaste tävlingsbilen som får namnet Gen4. Och även om den utseende mässigt har en del likheter med den tidigare versionen GEN3 har det hänt en helt del både med med själva karossen och tekniken under den. Storleksmässigt har tävlingsbilen vuxit med till att nu vara 5,54 meter lång och 1,8 meter bred. Med det ha också vikten ökat med drygt 150 kilo och tävlingsbilen väger nu in på över ett ton – eller 1.016 kilo.

Batteriet är på 55 kWh och alltså större än de 38,5 kWh som Gen3-bilen har. Men även med ett större batteri är bromsregenereringen ett viktigt inslag under loppen för att fylla på med energi. Effekten har där höjts från tidigare redan höga 600 kW till att nu vara på 700 kW. Även effekten i motorerna har ökats från tidigare 350 kW för att nu komma upp i 600 kW (816 hästkrafter) i så kallat ”Attack Mode”, alltså den tillfälliga boost som kan aktiveras genom att köra i en ”Attack Zone”. Vid vanligt raceläge är effekten 450 kW (612 hästkrafter), också det en ökning från förra generationens 300 kW.

En intressant nyhet är att Gen4 har konstant fyrhjulsdrift. Hos den nuvarande Gen3-bilen aktiveras den främre motorn endast i Boost-läge. Med det ska accelerationen och kontrollen öka, men det finns ännu inga officiella uppgifter kring tiden för att ta sig från 0-100 km/h eller vad toppfarten är. Med konstant fyrhjulsdrift och den ökade effekten råder det däremot inga tvivel om att Gen4 är den snabbaste Formel E-bilen hittills.

Bilen uppges vara byggd med material som är återvinningsbara till 100 procent. Utöver det används minst 20 procent återvunna material vid tillverkningen av Gen4-bilen. Den nya Gen4-bilen ska börja användas under säsongen 2026/2027 av de tävlande teamen som idag är Porsche, Nissan, Jaguar, Stellantis och Lola Cars. Men redan i nästa vecka kommer det att ske tester med den nya bilen
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FAriya-Nismo_webb07.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FFormel-E-Gen3Evo01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FNXT-Gen-Cup-Formel-E.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FESCOTY-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F08%2FMaxPixel.freegreatpicture.com-Ladhak-India-Clouds-Leh-Travel-Himalayas-2123748.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Fcheetah_leading_car_at_start.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FTeaser-Volvo-EX60-sep-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FHonda-N-One-e-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FPeugeot-Polygon-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FPolestar-4-Google-Lane.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FBMW-Neue-KLasse-Debrecen01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FHilux01.jpg)