/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FRenault-Social-Leasing.jpg)
40 procent billigare – så ska Renault pressa priset på elbilar
Carl Undéhn
14 nov 2025
Som en tillverkare av volymmodeller är priset på bilarna en viktig faktor för Renault. Prisskillnaden mellan bilar med eldrift och de med förbränningsmotor har minskat, men ännu kostar elbilar mer än jämförbara fossildrivna modeller. Det är något som Renault vill ändra på och målet är att till 2028 lyckats ha sänkt kostnaden för elbilar med […]
Som en tillverkare av volymmodeller är priset på bilarna en viktig faktor för Renault. Prisskillnaden mellan bilar med eldrift och de med förbränningsmotor har minskat, men ännu kostar elbilar mer än jämförbara fossildrivna modeller.
Det är något som Renault vill ändra på och målet är att till 2028 lyckats ha sänkt kostnaden för elbilar med 40 procent jämfört med priserna 2021. Ett mål som presenterats tidigare och nu upprepas av Renaults hållbarhetschef Clea Martinet.
-Fram till 2028 ska tillverkningskostnaderna minska med cirka 40 procent jämfört med den första generationen av Mégane Electric. De största faktorerna är övergången till battericeller med järnfosfat-kemi (LFP) i flera modeller, effektivare eldrivlina och en förenklad elektronikarkitektur, säger Clea Martinet.
Som jämförelse: när Renault Megane E-Tech lanserades i Sverige 2021 började priset på 403.900 kronor för versionen med ett batteri på 40 kWh och 30 mils räckvidd.
Just Megane E-Tech har också nämnts vara en av nuvarande elbilar som efter en uppdatering kommer börja erbjudas med ett LFP-batteri. Hur mycket det kommer påverka priset är ännu oklart. För tillfället säljs modellen inte på den svenska marknaden.
Den första modellen från Renault som kommer få ett LFP-batteri är nyligen visade Twingo E-Tech. Inte heller där har vi fått något svenskt pris, men Renault har sagt att det kommer börja på under 20.000 euro, alltså 220.000 kronor.
Clea Martinet nämner dock en utmaning med planen på att sänka priserna med hjälp av LFP-batterier. Kina står idag för i princip hela världens tillverkning av LFP-batterier och kan med det även påverka priserna. Hon nämner också att tillverkningen där sker med ”koldioxidintensiv” el, vilket har en negativ påverkan för batteriernas klimatavtryck.
-Vårt svar på det är tvådelat: För det första behöver vi en europeisk cellproduktion – bland annat samarbetar vi med AESC direkt vid vår elbilafabrik i norra Frankrike – i en elmix som avsevärt minskar koldioxidutsläppen. För det andra cirkulär ekonomi: Vår enhet ”The Future Is Neutral” bygger upp europeiska återvinnings- och raffineringskapaciteter för gamla batterier tillsammans med industripartner, säger Clea Martinet.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FTwingo01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FTwing06.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FRenault-Ampere-Stratus.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FAlpine-A110-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2Frenault_5_minitest-2.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FTwingo-Tease02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FNew-Tesla-Model-Y-Juniper01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2FRekord-Mercedes-GenH2-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2Fford_puma_genE_prov-7.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FXiaomi-SU7-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FSupercharger-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FVolvo_ex_90_10.jpg)