/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2FGeely-Truck-Battery-Swap01.jpg)
Lastbilar i Kina ställer om till eldrift med ”China Speed”
Carl Undéhn
26 nov 2025
”China Speed” har blivit ett begrepp inom bilvärlden och syftar då de ofta korta utvecklingstider kinesiska biltillverkare behöver för att ta fram en ny modell. Något som flera europeiska tillverkare som Volkswagenkoncernen och Renault också vill uppnå genom samarbeten med kinesiska partners. Men begreppet kan också användas för att beskriva omställningen till eldrift bland kinesiska […]
”China Speed” har blivit ett begrepp inom bilvärlden och syftar då de ofta korta utvecklingstider kinesiska biltillverkare behöver för att ta fram en ny modell. Något som flera europeiska tillverkare som Volkswagenkoncernen och Renault också vill uppnå genom samarbeten med kinesiska partners.
Men begreppet kan också användas för att beskriva omställningen till eldrift bland kinesiska tunga lastbilar. Statistiken visar där på en imponerande snabb takt som även förvånar analytiker. Enligt siffror som redovisas av bland annat nyhetsbyrån AP var i princip alla nya tunga lastbilar som såldes i Kina för fem år sedan utrustade med en dieselmotor. Under årets första sex månader 2025 stod andelen eldrivna nya tunga lastbilar för 22 procent – upp från 9 procent under samma tidsperiod ett år tidigare.
Och takten på omställningen väntas öka markant. För helåret 2025 räknar analytiker med att 46 procent av alla nya tunga lastbilar som säljs i Kina kommer vara helt eldrivna. För nästa år räknar den brittiska analysfirman BMI att 60 procent av alla nya tunga lastbilar kommer vara eldrivna.
Med världens näst största flotta av tunga lastbilar efter USA finns det ännu en hel del diesellastbilar kvar på Kinas vägar. Men den snabba omställningen har enligt det internationella energiorganet IEA redan lett till att behovet av diesel inte ökar i Kina och väntas minska snabbt under kommande år. Enligt den amerikanska analysfirman Rhodium Group har elektrifiering av tunga transporter i Kina redan inneburit att behovet av olja i landet har minskat med en miljon fat om dagen.
Trots det högre inköpspriset av eldrivna lastbilar visar kinesiska studier att de är billigare i längden. Omställningen till eldrift har också fått skjuts av statliga stöd är åkerier kan få omräknat 180.000 kronor för att byta in äldre lastbilar mot en ny eller eldriven. Utöver det har laddinfrastrukturen för tung trafik byggts ut på senare år och världens största batteritillverkare CATL har lanserat ett system med batteribyten för lastbilar.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FXiaomi-SU7-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FLeapmotor-Kina-Skeppslast.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPorsche-Logo_ny01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FRuter-elbiss-Oslo.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FVolkswagen-ID-Unyx02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FCATL-Mercedes-Batteri.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FAMG-GT-tease01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FAudi-A6-e-tron-och-Avant01-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FMercedes-CLA-Shooting-Brake02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FV2G_2025-5.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FTesla-FSD-Amsterdam01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FVolkswagen-ID.7-Tourer-landsvag.jpg)