Studie: elbilar utgör inte större fara för fotgängare

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 dec 2025

Om elbilar bör ha simulerade motorljud eller inte är något som det råder delade åsikter om. Men när det kommer till hastigheter under 20 km/h måste de ge ifrån sig någon form av ljud enligt beslut i EU sedan sommaren 2021. På grund av elbilarnas batteri och därmed högre vikt har det även påståtts att […]

Om elbilar bör ha simulerade motorljud eller inte är något som det råder delade åsikter om. Men när det kommer till hastigheter under 20 km/h måste de ge ifrån sig någon form av ljud enligt beslut i EU sedan sommaren 2021. På grund av elbilarnas batteri och därmed högre vikt har det även påståtts att de är farligare för oskyddade fotgängar.e

Då som en säkerhetsåtgärd för fotgängare som annars anses kunna missa att en bil närmar sig och kan bli påkörd. Men risken för det är inte större med en tyst elbil, visar en studie från universitetet i Leeds som nu presenterats i tidskriften Nature.

Under ledning av Zia Wadud har statistik från olyckor i Storbritannien mellan 2014 och 2023 gåtts igenom. forskarna tittade extra på åren mellan 2019 och 2023, då de ansåg att elbilarna ökade i landet från 2019. Samma år infördes också regeln att elbilar i Storbritannien måste ge ifrån sig ett ljud vid långsamma hastigheter.

Statistiken visar inte att elbilar varit inblandade i fler kollisioner med fotgängare än bilar med förbränningsmotor. Studien motsäger också påståendet att elbilar genom sin vikt kan orsaka mer skada vid en kollision. En orsak till det som lyfts fram är att elbilar är nyare modeller med fler säkerhetssystem.